مقاله حاضر به موضوع راهنمایی و هدایت تحصیلی در مدارس ایران پرداخته است . در فرایند کنونی هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه نظام جدید از ملاکها و شاخصهایی استفاده می گردد که در مورد مفید بودن بعضی از آنها تردیدی جدی وجود دارد . در این مقاله ضمن نقد شاخص ها و ملاک های کنونی سعی شده است تا با استفاده از عملکرد تحصیلی قبلی دانش آموزان ، پیشرفت آنان در پایان دوره متوسطه پیش بینی گردد . برای این منظور پرونده 1063 نفر از فارغ التحصیلان نظام جدید و شهرستان نایین بررسی شده و داده های مربوط به متغییر های پیش بین و ملاک گرداوری شده ، و سپس با استفاده از رگرسیون چندگانه الگوی مناسب برای هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه طراحی گردیده است . نتایج تحقیق بعدی دانش آموزان دوره متوسطه را تبیین نماید و لذا می تواند به عنوان ابزار مفید و نیرومندی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان توسط مشاوران مورد استفاده قرار گیرد .
دوست, نوروزعلی کرم, زندوانیان, احمد, & ابوالقاسمی, محمود. (1385). طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36(1), -.
MLA
نوروزعلی کرم دوست; احمد زندوانیان; محمود ابوالقاسمی. "طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36, 1, 1385, -.
HARVARD
دوست, نوروزعلی کرم, زندوانیان, احمد, ابوالقاسمی, محمود. (1385). 'طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36(1), pp. -.
VANCOUVER
دوست, نوروزعلی کرم, زندوانیان, احمد, ابوالقاسمی, محمود. طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1385; 36(1): -.