کودکان خلاق به د نیا می آیند ولی به گفته تورنس (1962) خلاقیت بسیاری از آنان در حدود ده سالگی افت می کند . در ریشه یابی علل د رمحیط های آموزشی غیر رسمی و رسمی بی توجهی به آموزش و پرورش پویا و خلاق بویژه در سنین پیش دبستانی و دبستانی به عنوان عاملی اساسی مطرح ا ست. در ابعاد مختلف برنامه ریزی اهداف محتوا روش ها و نظام ارزشیابی نقش تربیت کننده به عنوان رکن اصلی نظام تربیتی در ارزشیابی و پرورش خلاقیت جایگاه و ارزش ویژه ای دارد نگرش سازی صحیح و ارتقاء دانش و مهارت های مربیان و معلمان جهت ارزیابی درست و به هنگام کودکان خلاق و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پرورش استعداد خلاق در دوران کودکی اهمیتی عمده دارد و باید مورد توجه قرار گیرد در این مقاله دو شیوه غیر رسمی و رسمی ارزیابی خلاقیت با هدف ارتقاء دانش و مهارت مربیان در شناسایی دقیق و به هنگام خلاقیت در کودکان مورد بحث قرار گرفته و سرانجام ازمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (1981) به طور کامل معرفی شده است.
آرای, مهرناز شهر, سیدان, ابوالقاسم, & فرزاد, ولی ا.... (1381). تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32(2), -.
MLA
مهرناز شهر آرای; ابوالقاسم سیدان; ولی ا... فرزاد. "تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32, 2, 1381, -.
HARVARD
آرای, مهرناز شهر, سیدان, ابوالقاسم, فرزاد, ولی ا.... (1381). 'تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32(2), pp. -.
VANCOUVER
آرای, مهرناز شهر, سیدان, ابوالقاسم, فرزاد, ولی ا.... تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1381; 32(2): -.