پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد می پردازد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان شاهد و غیرشاهد (دختر و پسر) مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران که در سال تحصیلی 83-82 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر(150 شاهد و 150 غیرشاهد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری داده ها نیز از پرسشنامه 33 ماده ای هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه 28 مادهای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و معدل کل واحدهای دوره لیسانس استفاده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیره(manova (تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بیانگر عدم همبستگی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنادار با سلامت روان و همبستگی معنادار بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی است. از سوی دیگر, مقایسه میانگین های دو گروه شاهد و غیرشاهد نشان دهنده تفاوت معنادار در هوش هیجانی کل و عدم تفاوت معنادار در دو جنس، عدم تفاوت معنادار دو گروه شاهد و غیرشاهد در سلامت روان کل و تفاوت معنادار در دو جنس است.
کوهسار, علی اکبر حدادی, روشن, رسول, & فرید, علی اصغر اصغر نژاد. (1386). بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 37(1), -.
MLA
علی اکبر حدادی کوهسار; رسول روشن; علی اصغر اصغر نژاد فرید. "بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 37, 1, 1386, -.
HARVARD
کوهسار, علی اکبر حدادی, روشن, رسول, فرید, علی اصغر اصغر نژاد. (1386). 'بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 37(1), pp. -.
VANCOUVER
کوهسار, علی اکبر حدادی, روشن, رسول, فرید, علی اصغر اصغر نژاد. بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1386; 37(1): -.