هدف پژوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلینوی (آی تی پی ای) برای استفاده در ایران است در این آزمون از ده زیر آزمون اصلی و دو زیر آزمون مکمل برای تشخیص اختلالات یادگیری در میان کودکان استفاده گردید برای انطباق و هنجاریابی آزمون در مرحله نخست زیر آزمون ها ترجمه شدند سپس تغییرات فرهنگی لازم در آنها داده شد و برای استفاده آماده گردید . هنجاریابی آزمون با استفاده از 570 پسر و دختر سنین پیش دبستانی و دبستانی انجام گرفت. قابلیت اعتماد آزمون با روش دوباره سنجی مورد بررسی قرار گرفت و ضرایب رضایتبخش 0/70 تا 0/94 برای گروه های سنی متفاوت به دست آمد برای تعیین اعتبار از روش های زیر استفاده شد تعیین رابطه آزمون با آزمون هوشی گودایناف هریس تعیین رابطه آزمون با سن آزمودنی ها و همبستگی زیر آزمون ها با یکدیگر برای سطوح متفاوت سنی و نیز نمره کل که در هر سه مورد نتایج حاکی از اعتبار رضایت بخش آزمون برای استفاده درایران بود.
رضویه, دکتر اصغر, البرزی, دکتر شهلا, & بشاش, دکتر لعیا. (1381). انطباق وهنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلیونی (ITPA) برای استفاده در ایران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32(1), -.
MLA
دکتر اصغر رضویه; دکتر شهلا البرزی; دکتر لعیا بشاش. "انطباق وهنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلیونی (ITPA) برای استفاده در ایران", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32, 1, 1381, -.
HARVARD
رضویه, دکتر اصغر, البرزی, دکتر شهلا, بشاش, دکتر لعیا. (1381). 'انطباق وهنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلیونی (ITPA) برای استفاده در ایران', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 32(1), pp. -.
VANCOUVER
رضویه, دکتر اصغر, البرزی, دکتر شهلا, بشاش, دکتر لعیا. انطباق وهنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلیونی (ITPA) برای استفاده در ایران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1381; 32(1): -.