با اتخاذ رویکرد مدرن که نشانگر حرکت به سوی عقلانیت است و به منظور حفظ و تثبیت تفوق انسان بر طبیعت ، دانش مدرن با ویژگی هایی همچون ، عقلانیت ، عینیت ، واقع گرایی ، آزمون پذیری و اخیرا کار پردازی صورت تحقق می پذیرد . دانش مدرن در مواجهه با خواسته های دقیق و سخت گیرانه عقلانیت مدرن و مطابق با معیارهایی که این نوع عقلانیت برای صحت تفکر مشخص می کند در روندی تقلیل گرایانه طی طریق می کند تا در عصر اطلاعات ، در معادله ای جدید استقرار یابد . تحقیق حاضر از رهگذر یکی از شناخته ترین نظریه ها و تاکید خاص بر تحلیل ژان فرانسوا لیوتا از وضعیت دانش در جوامع کنونی ، به پیگیری اهداف خود در قلمرو تعلیم و تربیت پرداخته است . بر این اسا س ، تعلیم و تربیت برای مواجهه آگاهانه با چالش های پیش رو ، نیازمند آن است که بازتاب پژوهش فلسفی در قالب " حرکت بازگشتی به مفروضات " را به منظور کاستن از دشواری های برخاسته از ذات حرکت های شتاب گونه و گاه انفجاری در حوزه تصمیم گیری ؛ همچنین ارتقا بینش سیاسی معلمان و دانش آموزان و تجهیز آنان به بینشی ژرف نگر در باب مسائل دانش و مناسبات آن با سایر حوزه ها را وجهه عمل خود قرار دهد.
حسینی, فرشته آل, & باقری, خسرو. (1385). دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36(2), -.
MLA
فرشته آل حسینی; خسرو باقری. "دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36, 2, 1385, -.
HARVARD
حسینی, فرشته آل, باقری, خسرو. (1385). 'دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 36(2), pp. -.
VANCOUVER
حسینی, فرشته آل, باقری, خسرو. دانش در در مبنای کاربرد پذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1385; 36(2): -.