هرچند از مراکز آموزش عالی انتظارمیرود ‘ پاسخگویی خود را نسبت به محیط اطراف بیشتر کرده و به جهان شمولی اقتصاد واکنش بیشتری نشان دهند؛اما این مراکز خود با مسایل متعددی روبه رو هستند.به منظور مقابله با این مسائل ‘ باید کوشش مستمری برای بهبود کیفیت در آموزش عالی به عمل آید. با توجه به موارد یادشده‘این مقاله ابتدا به مسایل نظام های آموزش عالی اشاره میکند. سپس مفهوم خود- ارزیابی را به عنوان وسیله ای برای بهبود کیفیت آموزش عالی معرفی مینماید.پس از توصیف فرآیند و پیامدهای حاصل از اجرای آزمایشی یک طرح ارزیابی درونی(خود-ارزیابی)در دانشگاههای علوم پزشکی ایران ‘ مقاله به تحلیل هدفهایی که به وسیله این طرح تحقق یافته است میپردازد.این هدفها ‘علاوه بر جنبه های دیگر ‘شامل موارد زیر است:الف)ارتقای حس اعتماد وهمکاری اعضای هیأت علمی از طریق افزایش دانش ودرک آنان؛ب)بهبود تدریس‘پژوهش وعرضه خدمات تخصصی؛پ)تسهیل مقایسه های بین – دانشگاهی.براساس تجربه های حاصل از اجرای آزمایشی طرح یاد شده‘یک الگوی اعتبارسنجی عرضه شده است . در این الگو ارزیابی درونی نقش اساسی را در بهبود کیفیت مستمر آموزش عالی ایفا میکند.
بازرگان, دکتر عباس, & Bazargan, Abbas. (1377). از خود – ارزیابی تا اعتبارسنجی برای بهبود کیفیت آموزش عالی:
روندهای اخیر در ایران ورؤوس یک الگو. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1-4(0), -.
MLA
دکتر عباس بازرگان; Abbas Bazargan. "از خود – ارزیابی تا اعتبارسنجی برای بهبود کیفیت آموزش عالی:
روندهای اخیر در ایران ورؤوس یک الگو", مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1-4, 0, 1377, -.
HARVARD
بازرگان, دکتر عباس, Bazargan, Abbas. (1377). 'از خود – ارزیابی تا اعتبارسنجی برای بهبود کیفیت آموزش عالی:
روندهای اخیر در ایران ورؤوس یک الگو', مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1-4(0), pp. -.
VANCOUVER
بازرگان, دکتر عباس, Bazargan, Abbas. از خود – ارزیابی تا اعتبارسنجی برای بهبود کیفیت آموزش عالی:
روندهای اخیر در ایران ورؤوس یک الگو. مجله روان شناسی و علوم تربیتی, 1377; 1-4(0): -.