دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
نگرشی بر مبانی روانشناختی ارزشهای مذهبی به مثابه
اصلی ترین عوامل بهداشت روانی و شکوفایی شخصیت
13073
FA
دکترغلامعلی
افروز
Journal Article
1970
01
01
Man is, by nature, curious to metaphysical aspects of life in general and to God in particular. But this curiosity and need can not be fulfilled by mere
reasoning and logic. Feelings, emotions, and lbve of wisdom form the basis of
our religious tendencies, right attitudes and moral behaviours, especially in children and young people.
Today all religions generally and the everlasting, thought prevoking and
spritituallslamic school of thought, specifically, have caused interest, since
they have provided the most convincing answers to our highest needs. Such answers are also relevant to the most fundamental factors in the development
of a well-balanced personality and spiritual welfare of mankind
This paper attempts to illucidate the psychological aspects of prayers, fasting, and pilgrimage to Mecca.
همه انسانها فطرتاً کنجکاو و خداجو هستند‘اما همیشه با زبان منطق و استدلال نمیتوان چنین استعداد فطری و نیاز برتر را بیدار نگاه داشت و پرورش داد . احساسات‘ عواطف و خوشایندیها خمیر مایه اولیه گرایشهای مذهبی و تقویت نگرشها و رفتارهای مکتبی در بین همه انسانها‘به ویژه کودکان و نوجوانان است امروزه مذاهب به طور اعم و جامعترین آن ‘ مکتب حیات بخش و جاویدان اسلام و ارزشهای اسلامی به طور اخص به عنوان کاملترین پاسخها به عالیترین نیازهای انسان و عوامل بنیادی رشد شخصیت متعادل و تأمین کننده بهداشت روانی مورد توجه است . در این مقاله سعی شده است به اختصار به مبانی روانشناختی‘نماز‘روزه‘وحج اشاره شود.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
سیستم نشانگرهای آموزشی و کاربرد آن در تحلیل کارآیی
دانشگاهی
13074
FA
دکتر عباس
بازرگان
Journal Article
1970
01
01
.Indicators are numerical values which provide a measurement for assessing the q uantita tive of q uali tative performance of a system. Efficiency
indicators are supposed to provide the nee essary feedback to decesion ¬makers about the system, and to Lead to improved action. This article, first,
describes the importance of planning in higher education, and Then the need for efficiency analysis of university system is emphasi7:ed. To",ard this end
creation of university management information System and development of indidicators of university efficiency are advocated. Finally, experience with
the development and use of edueatinal indicators for performance and efficiency analysis at the national and international level is reviewed, and an
approach to ana lysing university efficiency is Presented
به منظور کارآمدتر کردن نظامهای آموزشی‘استفاده از نشانگرها (شاخصها) رایج شده است . نشانگر مقداری عددی است که جنبه ای از عملکرد یا رفتار یک سیستم(نظام)را نمایان می کند.با استفاده از مجموعه نشانگرهای آموزشی با بروز وضع بحرانی در عوامل اصلی نظام آموزشی‘میتوان هشداری برای تصمیم گیرندگان فراهم آورد. در این مقاله‘ابتدا اهمیت نظام اطلاعاتی مدیریت دانشگاهی مورد نظر قرار گرفته وضرورت استفاده از سیستم نشانگرهای آموزشی بیان شده است ‘پس از آن با مرور تجربیات تدوین نشانگرهای آموزشی در سطح بین المللی و نیز در ایران‘رهیافتی که امکان تحلیل کارآیی دانشگاهی را به دست دهد بیان شده است . برای این منظور ابتدا مفاهیم اصلی کارآیی‘کیفیت و عدالت آموزشی تعریف شده و سپس مراحل این رهیافت توصیف گردیده است.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
نظریه تعمیم پذیری در اندازه گیری آموزشی
13075
FA
دکترعلیرضا
کیامنش
Journal Article
1970
01
01
In order to identify the number of a) needed items in science exam for measuring the true score of every individual and b) needed raters for
reaching an appropriate reliable viewpoints among them, the answer sheets of 120 fifth grade students from 15 schools were randomly selected. Based on a
pre-proposed scoring guideline, the responses were independently corrected by three raters.
The research report has been presented in a format which introduces the generalizability theory. A brief comparison between the classical test theory and generalizability theory has been discussed.
By using the analysis of variance (ANOV A), variance components of all sources of variability in each measurement design were estimated, and
generalizability coefficient of each individual's score in one item (from the universe of admissible observations on the same individual) were calculated.
Finally, by using the decision studies the research questions were
answered in a one and two facet design.
به منظور تعیین تعداد1)سؤالهای لازم در آزمون علوم برای اندازه گیری توان حقیقی یا نمره حقیقی فرد در حد قبول و 2) تعداد تصحیح کنندة لازم برای رسیدن به پایانی مناسب بین نظر تصحیح کننده ها‘پاسخنامه های 120 نفر دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در آزمون علوم از15 دبستان(هردبستان8نفر)به صورت تصادفی جمع آوری و با توجه به دستورالعمل تعیین شده برای نمره گذاری‘توسط 3 نفر به صورت مستقل تصحیح و نمره داده شد.در این آزمون برای اندازه گیری توانایی سطوح بالای یادگیری(فهمیدن کاربرد و تجزیه و تحلیل)برای هر فرد شرایط آزمایشگاهی فراهم می آید واز وی خواسته میشود که آزمایشهای مربوط به پنج فعالیت مختلف(سؤال)را انجام داده‘چگونگی انجام دادن آزمایش همراه بانتیجه آزمایش را با ذکر دلیل به صورت تشریحی در پاسخنامه خود بیان کند.
گزارش پژوهش در قالب معرفی نظریه تعمیم پذیری ارائه شده است . بدین معنی که ابتدا ضمن مقایسه مختصر نظریه کلاسیک و نظریه تعمیم پذیری‘مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در نظریه تعمیم پذیری مورد بحث قرار گرفته است ‘ سپس از طریق تحلیل واریانس"Anova" مؤلفه های واریانس مربوط به هر یک از منابع تغییرپذیری در طرحهای اندازه گیری برآورد‘وضریب تعمیم پذیری نمره هر فرد در یک سؤال مجموعه مرجع نمره های ممکن محاسبه شده است. در پایان با استفاده از مطالعات تصمیم گیری‘پاسخ سؤالهای مطرح شده در پژوهش در قالب دو طرح اندازه گیری یک رویه ای و دو رویه ای فراهم آمده است .
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
تفاوتهای فردی
تمرکز بر انسان یا بر عوامل؟
13076
FA
دکتر علی
خانزاده
Journal Article
1970
01
01
In the contemporary psychology, there are two principal approaches about individual differences:
On one hand, there is humanistic psychology that considers every person as a unique human being with his own particularities and
characteristics. This approach underestimates the factors that create the differences between individuals. In order to understand the human uniquness,
the humanistic psychologists stress that subjectivities and internal world of each individual should be studied. The base of this approach is individualism.
on the other hand, systemic theories regard human being as an element
of biological, social, and psychological systems that is continually in interaction with other elements. So, the biological and social factors play the main roles in the formation of individual differences.
The theory of Carl Rogers about self actualization, the Logotherapy of Franckel, and the psychoanalytic theory of Rollo may be some examples of
humanistic approaches in psychology But psychoanalytic theovy of Freud, classic conditionniny, behaviorism, and different theories of cognitivism regard
human being by a systemic discipline. So , they are in the second approach
در زمینه طرح و بررسی تفاوتهای فردی‘دو جریان عمده را میتوان در روانشناسی معاصر تشخیص داد:یکی جریانی که هر انسانی را یگانه و منحصر به خود میداند ‘ به عوامل موجد تفاوتها کم بها میدهد‘ومعتقد است که برای درک فردیت بشر باید دنیای ذهنی او را که با دنیای عینی خارجی و واقعیات متفاوت است مورد مطالعه قرار داد. دیگری جریانی که با رویکرد سیستمی به انسان مینگرد و او را عنصری از سیستمهای زیستی‘اجتماعی و روان شناختی میداند که پیوسته با عناصر دیگر خود در تعامل است.نظریه خودیابی راجرز‘نظریه معنی درمانی فرانکل و روانشناسی رولومی را میتوان جزو جریان اول شمرد و مکاتب روانکاوی فروید‘رفتارگرایی‘شرطی سازی کلاسیک وشناختی را جزو جریان دوم محسوب کرد.در مقاله حاضر دیدگاههای این دو جریان در مورد تفاوتهای فردی بررسی و مقابله شده است.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
روش حل مسأله و یادگیری فعال
13077
FA
دکتر علینقی
خرازی
Journal Article
1970
01
01
Problem solving method is one of the leal ning methods which can functions in handling daily life problems as well as exploring complicated scientific solutions. In the field of education, also, students can be exposed to
the problem solving position. The problem solving methods can be categorized into "algorithmic" and "heuristic" . The algorithmic method
presents a known and pre-designed procedure to problem solver, whereas in the heuristic one the Probable solution should be explored by testing different
possible procedures.
In the article some heuristic methods are explained and a few
international experiences are briefly discussed.
روش حل مسأله یکی از روشهای یادگیری است که هم در زندگی روزمره و هم در کشف مسائل پیچیده علمی کاربرد دارد.در آموزش وپرورش نیز میتوان دانش آموزرا در موضع حل مسأله قرار داد.یادگیری از طریق حل مسأله نوعی یادگیری فعال وعمیق است وفرد را برای برخورد با تجارب واقعی زندگی آماده میسازد.شیوه حل مسأله ممکن است روشمند یا اکتشافی باشد.شیوه های روشمند مسیر مطمئن واز پیش طراحی شده ای برای رسیدن به پاسخ در اختیار حل کننده مسأله قرار میدهند. در روشهای اکتشافی ‘برعکس‘طرح مدوّنی در اختیار حل کننده مسأله نیست‘بلکه باید راههای مختلف را خود برگزیده آزمایش کند تا به پاسخی احتمالی دست یابد.
در این مقاله‘تلاش شده است که روشهای اکتشافی حل مسأله با عناوینی چون روش کاهش تفاوت‘روش تحلیل وسیله-هدف‘روش کارمعکوس‘وروش استفاده از تمثیل مورد بحث قرار گرفته و برنامه هایی که با استفاده از این روشها در دنیا تجربه شده به اختصار بیان شود.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
وقتی شاگردان از هم می آموزند
13078
FA
دکتر زهرا
بازرگان
Journal Article
1970
01
01
The article reviews one of the successful approaches in teaching and learning situations, which can be used against children's school failure at different levels. The method is known in English as " learning through teaching" or " youth teaching youth ".
The author studies the historical background of this method, as well as
its achievements in different school systems throughout the world. The necessary condition for the application of this approach and its success on both academic performances and the change of attitudes towards learning on
"tutors" and "pupils" are also discussed
افت تحصیلی یکی از مهمترین معضلات نظامهای آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان محسوب شده‘فعالیتهای بیشماری برای مقابله با آن انجام میگیرد. در مقاله حاضر ‘ یکی از روشهای مقابله با افت تحصیلی دانش آموزان‘به نام آموزش متقابل‘که میتواند در سطوح مختلف تحصیلی بویژه در دوره ابتدایی کاربرد داشته باشد‘ بررسی میشود.در این مقاله ضمن مطالعه تحول این روش آموزشی در گذشته‘به استقبالی که در سالیان اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا از آن به عمل آمده است اشاره شده و شرایط لازم برای اجرای این نوآوری مورد توجه قرار گرفته است. سپس برخی از نتایج و آثار مثبت این روش بر شاگردان ضعیف کلاس ((شاگرد معلمان)) ونیز بر تحول مدرسه و تغییر نگرش معلمان بررسی شده است.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
مقدمه ای بر طراحی نظامهای آموزشی
13079
FA
دکتر هاشم
فردانش
Journal Article
1970
01
01
One of the most important problems in the syllabi and programs approved by the council of cultural revolution of the instructional technology,
special tendency in the field of education is the ambiguity and overlaps occasionally seen in the syllabi of some courses. Some concepts and constructs are poorly defined, and some syllabi have more than fifty percent overiap.
The overlap of many of the courses in instructional technology special
tendency is the main reason of student's low motivation and disattractivcness of many courses and the whole instructional technology tendency in schools of
education.
This article attempts to clarify one of the key constructs in the tendency, Instructional design. Instructional design is concerned with
understanding, improving, and applying methods of instruction. As a professional activity done by teachers and instructional devlopers, it is the
process of deciding what methods of instruction are best for bringing about desired changes in the student knowledge and skills for a specific course content and a specific student population.
مقاله حاضر کوششی است برای تبیین مبانی طراحی آموزشی که از مباحث اصلی در رشته علوم تربیتی‘گرایش تکنولوژی آموزشی است.آنچه از مطالعه دقیق سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی برمی آید وجود ابهام و عدم تمیز میان بسیاری از مفاهیم کلیدی در این گرایش است و مبحث طراحی آموزشی از جمله مصادیق این ابهامها به شمار می آید. این مقاله تلاشی برای زدودن شبهه ها و ابهامهای مربوط به این مبحث است .
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
بحران مالی در آموزش و پرورش
13080
FA
علی
شیرازی
Journal Article
1970
01
01
The article reviews a few of the major economic and political factors since WW II which have affected budget allocations in education and the
reactions of policy makers and planners when the allocated resources have been inadequate to meet national needs. One common strategy of policy
makers has been to devolve to site administrators, more discretion in developing centrally provided resources and more responsibility in developing
centrally provided resources and more responsibility in raising supplementary resources from local communities.
The anicle is ended by this conclusion that in spite of our difficulties in allocating sufficient financial resources to our education needs and the
continued increase in students' population in the country, our educators must refuse to despair. Use of new technologies, increase in R & D, making process
hold some promise of constituting necessary changes in our deucational plannings which consequently could promote the ideal of" quality education
for all" .
مقاله حاضر مروری است بر بحران مالی آموزش و پرورش در جهان که در پی تحریم نفت از طرف اعضای صادر کننده نفت(اوپک)ودیگر عوامل اقتصادی و بین المللی دهه های 70و80 میلادی بوجود آمده است ‘ نخست به روند سرمایه گذاری و نگرشهای توسعه آموزشی و تغییر نقش برنامه ریزان اشاره شده و سپس راه حلهای پیشنهادی واجرا شده مطرح گردیده است . مقاله با این نتیجه گیری خاتمه یافته است که با توجه به محدودیتهای تأمین بودجه آموزش و پرورش و جمعیت روز افزون دانش آموزان در کشور‘مشکلات برنامه ریزان آموزشی در سالهای آینده بیش از پیش پیچیده تر و رسیدن به راه حلهای مطلوب بغرنج تر خواهد گشت. لذا بهره وری از تجارب برنامه ریزان آموزشی در دیگر کشورها‘افزایش فعالیتهای پژوهشی‘هماهنگی و جهت دهی برنامه های آموزشی با برنامه های سایر بخشهای اقتصادی-اجتماعی و بهره وری از تکنولوژیهای جدید از جمله روشهای پیشنهادی مؤثری تلقی شده اند که میتوانند تغییر و تحولات ضروری در برنامه ریزی آموزشی را در جهت بهبود کمی وکیفی فعالیتهای آموزشی تحقق بخشند.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
معرفی کتاب ( کاربرد روانشناسی تربیتی در کلاس درس
13081
FA
مایرون
دمبو
Journal Article
1970
01
01
-
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2-1
0
1993
03
21
-
ایرانیان مقیم خارج از کشور
13082
FA
سهیلا
رفیعیان
Soheila
Rafiian
Journal Article
1970
01
01
Migration of thousands of Iranians particularly to the United States developed into serious social, political, and psychological issues during 1970- 1990, when over 3 million Iranians had Immigrated in an exodus.
A closer look to Iranian Communities shows that many of these Immigrants are confronted with norms and habits which often contrast sharply with those they were familiar with at home. Furthermore they need adjusting while probably facing psychological conflicts.
The purpose of this study is to develop counseling procedure that would assist these Immigrants, specifically in the Los Angeles area, for helping them adjusting their new lifestyle. Bearing in mind that they are faced with the loss of their own cultural heritage over and above their system of values