دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-بررسی رابطه کمال گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش آموزان17424FAمحمدعلیبشارتJournal Article19700101The aim of the Present study was to examine the relationship between parental perfectionism and students’ test anxiety. 422 third grade students (237 girls, 205 boys) and 386 of their parents (212 mothers, 174 fathers) were included in this study. All students and their parents were asked to complete Test Anxiety Inventory and the Farsi Version of the Positive and Negative Perfectionism Scale, respectively. The results revealed that parental positive perfectionism was negatively associated with children’s test anxiety and parental negative perfectionism was positively associated with children’s test anxiety. Parental positive perfectionism is supposed to reduce children’s test anxiety through realistic expectations, reinforcement of self-esteem, and parent-child positive interact ional style. And conversely parental negative perfectionism seem to increase children’s test anxiety through unrealistic expectations, impoverishment of self-esteem, and parent-child negative interact ional style.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین واضطراب امتحان دانش؟ آموزان است. چهارصد و بیست ودو دانش آموز (237 دختر و 205 پسر) کلاس سوم نظری رشته علوم انسانی با تکمیل مقیاس اضطراب امتحان و 386 نفر از والدین آنها (212 مادر و 174 پدر) با تکمیل مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش شکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی مثبت والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی منفی و بین کمال گرایی منفی والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. کمال گرایی مثبت والدین از طریق انتظارات واقع بینانه و مطابق با امکانات و محدودیت های فرزندان، تقویت عزت نفس فرزندان و سبک تعاملی مثبت والدین – فرزندان، کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان را توجیه می کند. کمال گرایی منفی والدین، برعکس، از طریق انتظارات یر واقع بینانه و معمولا فراتر از امکانات و تواناییهای تضعیف عزت نفس و سبک تعاملی تعارضی والین – فرزندان، با افزایش اضطراب امتحان در ارتباط قرار می گیرد.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-سازه گرایی واقع گرایانه: بازسازی سازه گرایی شخصی جرج کلی17425FAخسروباقریJournal Article19700101In the first stance, constructivism is against realism. While realists insist that our true knowledge corresponds to reality, constructivists reject idea of correspondence and claim that the mind is independent from reality in its work of providing constructs. Thus, so far as knowledge is concerned, constructivist psychologists like Geoge Kelly and Jean Piaget have appealed to the notion of adjustment, rather than correspondence, to reality. Even though constructivists are right in claiming that correspondence to reality is problematic, their critique is tenable solely in the case of naive realism. However, it is argued that we can keep talking about correspondence to reality without rejecting the constructive ability of the mind. This is because, epistemologically speking, the notion of correspondence is crucial for the truth of our theories, while on the other hand, adjustment to reality falls short of being the adequate criterion for truth. The instrumentalist position on knowledge constructs from distinguishing between the adequacy and truth of constructs. It is concluded that we can Keep the insights of constructivists on the theory-leadenness of facts without leaving aside the notion of correspondence to reality. In fact, constructivism meeds to be more realistic.در وهله اول، سازه گرایی در برابر واقع گرایی قرار دارد. در حالی که واقع گرایان اصرار می ورزند که دانش صادق ما مطابق با واقع است، سازه گرایان مفهوم مطابقت را طرد و ادعا می کنند که ذهن در کار خود برای فراهم آوردن سازده ها از واقعیت مستقل است. از این رو تا جایی که دانش مورد نظر است روان شناسان سازه گرا همچون جرج کلی و ژان پیاژه به مفهوم سازگاری و نه مطابقت با واقعیت توسل جسته اند. هر چند باید به سازه گرایان حق داد که ادعا کنند مفهوم مطابقت با واقعیت، مساله آفرین است، اما انتقاد آنها تنها در مورد واقع گرایی خام قابل اعتناست. در مقابل، در مقاله حاضر استدلال شده است کهمی توانیم همچنان از مطابقت با واقعیت سخن بگوییم، بدون آن که لازم باشد توانایی سازه ای ذهن را نادیده بگیریم. این از آن رو است که از حیث معرفت شناختی، مفهوم مطابقت برای صدق نظریه های ما حیاتی است، در حالی که از سوی دیگر نیز سازگاری با واقعیت، قاصر از آن است که معیاری با کفایت برای صدق باشد. موضع ابزارانگارانه در مورد دانش، از این ضعف برخوردار است که نمی تواند میان کفایت و صدق سازه ها تمایز قائل شود. نتیجه این است که ما می توانیم بصیرت های سازه گرایان در مورد گرانبار بودن واقعیت ها از نظریه را بپذیریم بدون آن که لازم باشد مفهوم مطابقت با واقعیت را کنار بگذاریم . در واقع سازه گرایی نیازمند آن است که واقع گرایانه شود.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-بررسی رابطه ارزشیابی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان از درس استادان در سالهای تحصیلی 78-77 تا 80-7917426FAنوروز علیکرمدوستJournal Article19700101In the present study an attempt has made to investigate on the relation between student’s ratings of the faculty and GAPs of the courses taught by the faculty for which the student’s ratings of the faculty were available. The correlation coefficient was found to be very small(r= 0.135, P<0.01). Moreover, correlation coefficients between GAPs of the courses taught by the faculty and each of the first four questions of the rating questionnaire was also calculated, apart from the second question which shows very weak correlation(r= 0.135, P<0.01), no significaut correlation was observed for the rest.در این پژوهش رابطه میان میانگین نمرات ارزشیابی دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان در دروس تدریس شده در سالهای 80-77 بررسی شد و برای حدود 450 درس تدریس شده که نمره ارزشیابی آنا نیز در دسترس بود همبستگی بسیار ضعیفی (135/0=r) در سطح معنی داری 003/0 مشاهده گردید. علاوه بر آن، بین میانگین نمرات دروس و میانگین نمرات ارزشیابی هر یک از چهار سوال اول فرم ارزشیابی استاد، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد که به جز سوال دوم (توانایی استاد در بیان و تفهیم مطالب) که همبستگی مثبت و ضعیفی (168/0=r) را در سطح معنیداری 004/0 نشان میداد در سه مورد دیگر رابطه معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه جالب توجهی که از مقایسه نمرات دروس متفاوت تدریس شده بوسیله استادان دانشکده به دست آمده نشان میدهد که میانگین نمرات دروس مختلف مستقل از استا درس نیست.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران17427FAمسعود غلامعلیلواسانیJournal Article19700101In this research, the structural equation modeling of computer anxiety is tested among undergraduate students at Tehran University. 730 students (295 females and 435 males) were given computer self- efficacy, computer experience, achievement motivation, computer anxiety and trait anxiety scales. In this model computer self-efficacy and computer anxiety were latent endogenous constructs and others were latent exogenous constructs. The structural equation model showed insufficient fit (CFI=0.91, SRMR= 0.048). Findings revealed the significant relationship between individual characteristics, computer experience with computer self-efficacy and computer anxiety.در پژوهش حاضر، به منظور تدارک یک مدل معادلات ساختاری، 730 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر) در گروه های تحصیلی فنی و مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی به صورت نمونه تصادفی انتخاب شدند. ویژگیهای فردی آزمودنیها یعنی جنسیت و رشته تحصیلی، به علاوه انگیزه پیشرفت، خودکار آمدی رایانه، تجربه رایانه، اضطراب خصیصهای و اضطراب رایانه آنان بر مبنای مقیاس های معتبر اندازه گیری شد . در این مدل تجربه رایانه اضطراب خصیصه ای انگیزه پیشرفت و ویژگیهای فردی معرف سازههای ننهان برونزا و خودکار آمدی رایانه و اضطراب رایانه معرف سازههای نهان و درونزا تلقی گردید. مدل با حضور سازهها و نشانگرهای مربوط در سطح نسبتا مناسبی برازش شد. شاخص برازندگی تطبیقی (91/0= CFI) و متوسط باقیماندههای استاندارد شده (048/0= SRMR) به دست آمد. این مدل مشخص میکند که بویژه ویژگیهای فردی و تجربه رایانه به افزایش خودکار آمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان منجر میشود.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو17428FAخدایارابیلیمحمدرضاهداوندیJournal Article19700101This article is based on a study aimed to evaluate the quality of training programs offered to Iran-Khodro Company by training institutions during 2000-2001, using CIPP Model. In this study, a total of 742 individuals were selected from groups:(a) program participants(528),(b) their immediate supervisors(126), (C) office managers(9),(d) program trainers(72), and (e) managers of training institutions(8). Different sets of questionnaires and interview checklists were used to collect data which were later analyzed by using both descriptive(frequency and average)and inferential statistics(K-square).The findings indicated that the context for offering these programs are somewhat desirable in selected training institutions. In addition, each institution is more effective in certain training area. The article ends with some recommendations for further improvement of these training programs.هدف تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو با استفاده از الگوی (CIPP) در سالهای 79 و 80 است. این تحقیق از نوع ارزیابانه است. جامعه آماری از پنج زیر جامعه 1) آموزش دیدگان 2) سرپرستان 3) مدیران ادارات 4) مدرسان، و 5) مدیران اجرایی موسسات آموزشی تشکیل شده است. نمونه مورد بررسی شامل 528 کارمند، 126 سرپرست، 9مدیر اداره، 8 مدیر اجرایی، 72 مدرس و 8 موسسه آموزشی است. روش نمونهگیری شمارش کامل افراد و از نوع تصادفی طبقهای است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و فرم مصاحبه بوده است. روش آماری 1) آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین) و 2 آمار استنباطی (خی دو) است. یافتهها نشان میدهد که بستر آموزش در سطح مطلوب ارزیابی قرار دارد. در زمینه فنی و مهندسی 1) مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران و 2) شرکت کنترونیک؛ در زمینه کامپیوتر 1) شرکت داده پردازی و 2) انستیتو ایز ایران؛ در زمینه اداره مالی بازرگانی 1) موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و 2) انجمن حسابداران خبره ایران ؛ در زمینه مدیریت و سرپرستی، سازمان مدیریت صنعتی؛ و سرانجام در زمینه زبان انگلیسی، لینگافن همگی در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی قرار دارند.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-بررسی وضعیت نمایه سازی و چکیده نویسی در مراکز اطلاع رسانی کشور17429FAمعصومهباقریJournal Article19700101The main goal of this research is to provide an explicit scene about the Present situation of indexing and abstracting services in Iran.
It studies 45 information centers which produce indexing and abstracting services, in terms of their subject fields, databases, Publications, indexing methods, indexing languages, thesauri which are used as controlled vocabularies, qualification of managers, numbers of indexers and abstractors, hindrances and limitations which they face. Finally it suggests means for improvements in the situation.این مقاله با بررسی خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در 45 مرکز ایرانی تولید کننده این خدمات کوشش دارد تصویری از وضعیت فعالیتهای نمایه سازی و چکیده نویسی کشور را ارائه دهد. بدین منظور امکانات و موانع پیشرفت مراکز دست اندرکار فعالیتهای نمایه سازی و چکیده نویسی، زمینه موضوعی فعالیت ها، نوع پایگاه های اطلاعاتی، شیوه و زبان نمایه سازی آنها مورد توجه قرار گرفته است و همچنین از قابلیت های مدیران، نمایه سازان و چکیده نویسان سخن رفته است.و نتایج بررسی حاکی از نبود یا کمبود خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در برخی مطالب تخصصی و اندک بودن نمایه نامهها و چکیدهنامههای جاری است. دو مرکز عمومی و هشت مرکز تخصصی نمایه منابع موجود در پایگاههای اطلاعاتی خود را منتشر میکنند. دو دانشگاه نمایه پایان نامه فارغ التحصیلان خود و یک مرکز نمایه و متن کامل استانداردها را به صورت پیوسته در دسترس عموم قرار میدهند. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران با انتشار دو نمایه نامه و چهار چکیده نامه جاری فعالترین مرکز در زمینه تولید خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی است.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-بررسی خود تنظیمی یادگیری دانشآموزان و والدین: مطالعه نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی17430FAمعصومهصمدیJournal Article19700101The aim of this study is comparing self-regulated learning strategies in both students and their parents by focusing on the role of gender and performance achievement. The sample contained 120 girl and boy students in first grade secondary school in Tehran which were selected by random sampling. Data was collected through students self-regulated learning strategies questionnaire and parents self-regulated questionnaire. Data analysis showed that there isn’t significance differences between girls and boys in self-regulated learning strategies and there isn’t significance differences between girl’s parents and boy’s parents in self-regulation. But there is significant differences between Self-regulation high and moderate achieving groups with the low achieving ones, and also there is significant differences between parents of self-regulation high and moderate achieving groups with the low achieving ones.هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموزان و خود تنظیمی والدین آنها با توجه به نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی است. به همین منظور، تعداد 120 دانشآموزان دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و با پاسخگویی به پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموز و خود تنظیمی والدین، ادراک خود را از راهبردهای خود تنظیمی و خود تنظیمگری والدینشان نشان دادند. از معدل تحصیلی آنان نیز به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده گردید دادههای حاصل شده با آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان قوی و متوسط با دانشآموزان ضعیف و همینطور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدین دانشآموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف تفاوت معنیداری وجود دارد.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-ریشههای تاریخی و آثار تربیتی اعقتیاد به برگزیدگی در آیین یهود17431FAشهینایروانیJournal Article19700101During the centuries Jews have claimed and believed that they are selected by God (yahooveh). It causes to relate their religion to their race and so Judaism has remained only for them, and others were prohibited it. Jews believe that prophecy was allocated for them and non-Israelit prophets were not pure and valid and resurrection is the day of vegeance from Jews enemies. Education end of Judaism emphasizes national identification of Jewish people and some of their educational patterns are not acceptable countenanus compared to the educotional principles.در طول تاریخ قوم یهود همواره نسبت به دیگر اقوام و ادیان مدعی برگزیدگی بوده است. به همین دلیل، دیانت و قومیت در این دین بر هم انطباق دارد و یهودیت باید همواره در انحصار قوم باقی بماند. نبوت در انحصار یهود است و انبیای غیر اسرائیلی فاقد سلامت هستند. روز جزا روز انتقام از دشمنان یهود است و بنی اسرائیل به مثیاق با یهوه مخصوص شدهاند تا به ارض موعود برسند. حاصل آنکه در تعلیم و تربیت یهود، هدف بر ایجاد هویت قومی متمرکز است و تربیت سیاسی و اجتماعی بر حفظ خود و کسب قدرت پنهان برای تحقق آرمان برگزیدگی استوار است، و مهمتر از همه، چهره مخدوش شخصیتهای الگویی در تعلیم و تربیت یهود است که تلاشی نیز برای توجیه و اصلاح آن توسط علما انجام نمیشود.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534120040621-مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان17432FAوحید زارعگاوگانیJournal Article19700101The Purpose of this study is to identify the Islamic educational concept from the holley Quran’s point of view in children litrature. This study is Considered in 4 category and 2 section. The categories considers the relation between Human and The God, own, others and nature that is examined in the Holley Quran and in the 283 selected children’s stories aged 8-15 written by Iranian authors in 1980-2000. The result of this study suggests that in the Holley Quran’s, 39.1 percent of concepts referes to relationship between Man and the God, 37 percent to the relation between human with own, 17.2 percent is relation between others, and 6.7 percent with nature. With children’s literature, 19.4 percent refers to relation between Man and God, 42.2 percent with own, 32.8 percent with others and 5.5 percent with nature.هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان و جست و جوی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در زمینه ارتباط انسان با خداوند، خویش، خلق، و طبیعت است. به همین منظور، با استفاده از روش پژوهش، تحلیل محتوا در 283 داستان برگزیده کودکان که طی سالهای 1358، 1378 تالیف و توسط 8 مرکز و سازمان دولتی و غیر دولتی به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده و جایزه گرفتهاند. گروههای سنی، شامل ج (8-9 سال) ج (9-15 سال) و د (12-15 سال) است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در قرآن 1/39 درصد مفاهیم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خویش، 2/17 درصد ارتباط فرد با خلق، 7/6 درصد ارتباط فرد با طبیعت تعلق یافته است. در داستانهای کودکان 4/19 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 2/42 درصد به ارتباط فرد با خویش، 8/32 درصد ارتباط فرد با خلق، 5/5 درصد به ارتباط فرد با طبیعت اختصاص داشته است.