دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-بررسی ملاک ها و کیفیت دوستی کودکان و نوجوانان دختر12859FAالههحجازیزهرهظهروندJournal Article19700101The purpose of this study was to determine the criteria and quality of friendship among children and adolescents (girls).
A total of 171 girl students from 2 academic districts of Tehran were selected randomly. This selection was related to middle childhood (N =47),
early adolescence (N = 68) and late adolescence (N =56).
The results indicated that the criteria of selecting friend change from
external, observable and objective to more psychological and abstract
specifications. Moreover, the physical proximity of friendship in late adolescence increases remarkably in comparison with middle - childhood. Also
the friendship in late period is either more permanent and stable and more reciprocative than middle childhood and early adolescence. As a result the
girls in each three developmental periods trust in their friends sufficiently and they satisfied with their relationships, but they are less self- disclosure with.
their friencds.پژوهش حاضر ملاک ها وکیفیت دوستی و روند تحول آن را در بین کودکان و نوجوانان دختر مورد بررسی قرار میدهد.بدین منظور 171 دانش آموز دختر از سه دوره تحولی کودکی میانی(47=n)‘اوایل نوجوانی(68=n)واواخر نوجوانی (56=n)در دومنطقه آموزشی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند .داده ها از طریق دو پرسشنامه ملاکها وکیفیت دوستی و اطلاعات جامعه سنجی به دست آمد.نتایج نشان میدهند ملاک های انتخاب دوست در بین کودکان ونوجوانان به تدریج از ویژگی های بیرونی‘قابل مشاهده وعینی به طرف ویژگی های روانی تر وانتزاعی تر تحول می یابد.هم چنین در اواخر نوجوانی درمقایسه با کودکی میانی‘مجاورت فیزیکی در دوستی افزایش قابل ملاحظه ای می یابد.علاوه بر آن‘دوستی در بین نوجوانان در اواخر نوجوانی در مقایسه با اوایل نوجوانی وکودکی میانی دارای پایداری و ثبات بیشتری بوده و تقابل در دوستی بیشتر مشاهده میشود.کودکان ونوجوانان دختر در پژوهش حاضر درهر سه دوره تحول به دوست خود اعتماد داشتند واز ارتباطات خود احساس رضامندی دارند‘ولی آنان کمتر با دوستان خود((درد دل))(خود فاش سازی)میکنند.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12859_ef4516c2d452aed97841fb8fd4229794.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-مقایسه ادراک لیاقتهای شناختی واجتماعی در دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی
پایین‘دیرآموز وعادی12860FAاحمد بهپژوهبهروزسلیمیانJournal Article19700101This study was designed to compare the perceptions of cognitive and social competences among three groups of first grade students in elementary
schools. Each group included thirty-five students. The first group was low achiever students, the second group consisted slow learner students who were
placed in special classes in mainstream schools, and finally the third group was a sample of normal students. In this study the Pictorial Scale of Perceived
Competence and Social Acceptance for Young Children (Harter and Pike, 1984) was individually administered. This scale contains four separate
subscales: cognitive competence, Physical competence, peer acceptance and maternal acceptance. In order to analysis the data the multivariate analysis of
variance (MANDY A) was conducted. The results revealed that; a) the low achiever students significantly held lower perceived competence and social
acceptance than the normal students, b) the low acheiver students in comparison with the slow learner students only in two subs cales of cognitive
competence and peer acceptance received significantly lower perceived competence, c) comparing the total mean scores, no significant differences
were found between the slow learner and low achiever students.هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ادراک لیاقتهای شناختی واجتماعی در سه گروه از دانش آموزان پایه اول دبستان بود.سه گروه آزمودنی به طریق نمونه گیری تصادفی به تعداد سی و پنج نفر در هر گروه انتخاب شدند.گروه اول را دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین‘گروه دوم را دانش آموزان دیرآموز جایابی شده در کلاس های ویژه در مدارس عادی و گروه سوم را دانش آموزان عادی تشکیل میداد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تصویری ادراک لیاقت و پذیرش اجتماعی هارتر وپایک (1984)بود که به طور انفرادی برای یکایک آزمودنی هااجرا شد. این مقیاس شامل چهارخرده مقیاس لیاقت شناختی‘لیاقت جسمانی‘پذیرش توسط همسالان وپذیرش توسط مادر است .نتایج به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد:الف)دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در چهار خرده مقیاس مورد بررسی‘به طور معناداری نسبت به دانش آموزان عادی از ادراک لیاقت خود و پذیرش اجتماعی پایین تری برخوردار بودند؛ب)دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در مقایسه با دانش آموزان دیرآموز تنها در دو خرده مقیاس لیاقت شناختی و پذیرش توسط همسالان به طور معناداری ادراک پایین تری از خود نشان دادند؛ج) بین دانش آموزان دیرآموز ودانش آموزان عادی از نظر نمره کل در مقیاس مورد نظر هیچگونه تفاوت آماری معنادار مشاهده نشد.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12860_20be66fb158a2fe46e7b62818fe2cb42.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری واطلاع رسانی مقطع کارشناسی ارشد در
دانشگاههای تربیت مدرس ‘تهران وعلوم پزشکی ایران در سالهای 1365-137312861FAطاهرهعلومیJournal Article19700101The Present research has been conducted to evaluate the academic status
of the graduate Program of library and information sciences at Tarbiyat Modares University, Tehran University, and Iran University of Medical
Sciences. The data collection was done through two different questionnaires. To this end, 26 questionnaires were handed out to the instructors and three
questionnaires were also distributed among the heads of three educational departments of library sciences. The indices for bibliography of library
sciences, the paper references of a book,library, library sciences, and bibliography of information and communication were cheated in order to
gather data on the books and papers which had been published up to March 1995 in the field of library and information sciences. The data was then
analyzed thoroughly with respect to the following parameters.
The educational records of the instructors of the departments studied show
that over 50% of them had begun teaching after the Islamic Revolution of Iran or, in other words, after the adoption of the Present Program.'https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12861_5fe431e8b02f4a78e557a78935d53b0d.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-بررسی مقدماتی میزان اعتبار وقابلیت اعتماد مقیاس جهت گیری مذهبی12862FAهادی بهرامیاحسانJournal Article19700101The present research was a preliminary study for constructing religious orientation scale based on islamic culture. First, the scale with 80 items was
constructed relialility and valility of items v<erified, and then, applied to 470 subject. After these analysis, the scale was reduced to 45 items. The results
indicated that, this Preliminary scale is valid and reliable.به منظور فراهم سازی مقیاسی برای بررسی جهت گیری مذهبی منطبق با ویژگی های خاص فرهنگی ودینی اسلام پژوهش حاضر به انجام رسید.پس از تدوین مبانی نظری لازم‘فرم مقدماتی با 80 پرسش تهیه شد.پرسشها از نظر اعتبار محتوایی وصوری بررسی شدند.پس از اجرای مقدماتی واصلاح پرسشنامه‘مقیاس آماده شده برروی 470 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اجرا شد.به منظور بررسی ساختار هماهنگی درونی پرسش ها و بررسی اعتبار وقابلیت اعتماد واعتبار مقیاس از روشهای تحلیل عاملی‘اسپیرمن-براون ودو نیمه سازی گاتمن استفاده شد.پس از تحلیل نتایج‘تعداد پرسش ها از 80 به 45 تقلیل یافت . نتایج به دست آمده از این بررسی مقدماتی نشان میدهد که قابلیت اعتماد این آزمون در حد قابل قبولی است وبا تکیه بر پژوهش کاملتر میتوان از آن به عنوان مقیاسی معتبر در ارزشیابی جهت گیری مذهبی استفاده کرد.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12862_6babd0d665017a2c7f34ca484a3249da.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-ارزیابی طرح موجود ارزشیابی کارکنان دولت12863FAخدایارابیلیJournal Article19700101This article, which is based on a nation-wide survey, is aimed to provide a
summary of findings of a study on Iran's current performance appraisal system of government employees with an emphasis on its weaknesses.
The findings of this survey indicate that a) the current performance appraisal system of government employees in Iran is not aligned with the
realities of weaknesses in terms of its guidelines, evaluation forms and criteria. b) in content area, the implementation of instructions, forms and criteria
using in performance appraisal of governcment employees has sevcal weakness.
The article ends with some recommendations on how to minimize the
related issues and weaknesses.نقش مدیریت عملکرد در سازمان ها‘تعیین عوامل مهم موفقیت ومعیارهای عملکرد مطلوب افراد و بهبود مستمر آنهاست.رویکرد سنتی مدیریت عملکرد در سازمانهای دولتی کشور‘درقالب نظام ارزشیابی کارکنان دولت‘نه تنها در ایفای چنین نقش مهمی چندان موفق نبوده است ‘بلکه خود عامل کاهش وفاداری افراد به سازمانها ودرنتیجه افت کیفیت وبهره وری آنها بوده است.
در این مقاله ‘ که حاصل یک طرح پژوهش ملی است ‘تلاش شده است مختصری از دستاوردهای ارزیابی طرح موجود ارزشیابی کارکنان دولت با تأکید بر مشکلات و نارسای های آن ارایه واقدامات کلی در جهت اصلاح وتقویت طرح مذکور وتأمین ساز و کارهای پویایی آن پیشنهاد شود.
الگوی نظری مورد استفاده در این ارزیابی‘الگویIPP است که با استفاده از روش پیمایشی وانجام نمونه گیری ودریافت نظرات از طریق پرسشنامه ‘برای شناخت ضعف های طرح موجود ارزشیابی کارکنان دولت از آن بهره گیری شد.
یافته ها و نتایج پژوهش نشان میدهد این طرح در ارتباط با الف)میزان انطباق آن با واقعیت های نظام اداری کشور؛ب)بعد محتوایی آن از نظر دستورالعملهای اجرایی‘فرم ها ومعیارهای مورد استفاده در ارزشیابی عملکرد کارکنان دولت دارای نارسایی هایی است .
در پایان مقاله‘درباره این نارسایی ها و چگونگی تعدیل آنها پیشنهادهایی ارایه شده است .https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12863_76ebfe1c7ecdadb10b6bb92686187410.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-بررسی ومقایسه خودارزشیابی رفتاری در سه موقعیت خانه‘مدرسه‘همسالان در
بین دختران و پسران سنین مختلف12864FAشهلاالبرزیمحمدخیرJournal Article19700101The purpose of the present study was to compare students' behavior regarding gender differences in various ages. For he above purpose, 1782 (920
girls and 862 boys) students at elementary and junior high school in Shiraz were selected as the sample. The sample was <:ategorized in 4 age groups (6 to
8 years and 11 months, 9 to 10 years and 11 months, 11 to 12 years and 11 months, 13 years and more). The instrument was Behavior Rating Profile
(BRP), students' form (1978). This self-rating scale consisted of three
sub-scaled in which student evaluated her/his behavior in three situations,
home, school and peers. The reliability and validity of the scale were confirmed in the present study.
Gender differences in various age groups indicated that the boys reported more behavioral problems for the age group of 11 years and 11 months at
home. Also they had more behavioral problems for age 7 to 8 years and 11 month, and 13 years and more at school and between peers.
The findings of the study regarding self-report of behavioral problems showed that there were significant differences between girls and boys in three
situations (home, school and peer). In other words, the boys reported more behavioral problems in compare with girls. Also, the differences of means of
behavioral problems in various age groups were significant. Finally, the findings of the study were discussed and suggestions were presented.هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودارزشیابی رفتاری دختران وپسران در موقعیت ها و در گروههای سنی مختلف بود.افراد نمونه مشتمل بر1782 دانش آموز مقطع ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز بود(920دخترو862پسر).این افراد در 4 گروه سنی(6تا8سال و 11ماه‘9تا 10سال و11ماه‘11تا12سال و 11ماه‘و13سال وبالاتر)گنجانده شدند.ابزار پژوهش شامل فرم دانش آموزی پرسشنامه درجه بندی نیمرخ رفتاری براون وهامیل(1978)بود.این فرم دارای 3 زیرمقیاس خانه‘مدرسه و همسالان است .پایایی وروایی ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر محرز شد.نتایج به دست آمده حاکی بود پسران در مقایسه با دختران در موقعیت های خانه‘مدرسه و بین همسالان مشکلات رفتاری بیشتری نشان میدهند.هم چنین نتایج پژوهش با توجه به گروههای سنی بیانگر آن بود که در عامل خانه در تمام گروههای سنی ‘به جز گروه سنی 11تا12سال و 11ماه ودرعامل مدرسه در6تا8 سال و 11ماه و13 سال و بالاتر ودرمیان همسالان در 6تا8سال و 11ماه و 13سال و بالاتر پسران مشکلات بیشتری را در مقایسه با دختران نشان میدهند.نتایج پژوهش حاضرمبین این مطلب است که با توجه به خودارزیابی رفتاری دوجنس‘پسران مشکلات بیشتری درتمام موقعیت ها نشان میدهندوهم چنین بروز مشکلات رفتاری در گروههای سنی متفاوت است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12864_edc156d76d97716d1c8b4805875dfd24.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-سیمای پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه
تهران بین سالهای تحصیلی 1364-137612865FAناهیدصادقیJournal Article19700101Tehran University's college of Education and psychology is offered six graduate programs. Graduate student along with three academic years. They
must complete credits' number of graduate work, including a final project.
This paper has studied four major disertation research of graduate
students: in educational administration, educational planing, educational psychology and special education student during years of 1364-1376.
The research findings have indicated that subjects research were more cognetive functions, and social-cognetive factors. Research methods were
more descriptive (survey). Populations under study were more students and educational staff from Tehrans' educational districts and other cities. Sample
size of 69% of samples were 50-200 subjects. Measurment procedures were more Questionnaire. Data analysis are used as descriptive and inferential
statistical methods.دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران در 6 رشته کارشناسی ارشدفعال است .دانشجویان کارشناسی ارشد طی سه سال تحصیل با گذراندن تعدادی واحد‘موظف به نوشتن یک پایان نامه هستند.
درپژوهش حاضر پایان نامه کارشناسی ارشد چهار رشته:آموزش کودکان استثنایی‘برنامه ریزی آموزشی‘روانشناسی تربیتی ومدیریت آموزشی بین سالهای 1364-1376 مورد بررسی قرار گرفت .یافته ها نشان داد که موضوع پایان نامه ها بیشتر در زمینه های : آموزش‘فعالیت شناختی وعوامل شناختی-اجتماعی است .اکثر پژوهشها توصیفی واز نوع پیمایشی هستند.جوامع آماری مورد مطالعه را بیشتر دانش آموزان و کادر آموزشی مناطق آموزشی تهران وشهرستانها تشکیل داده اند.حجم 64 درصد از نمونه های مورد مطالعه بین50تا200نفر است. از پرسشنامه بیشتراز سایر ابزار اندازه گیری استفاده شده است . روش های آمار توصیفی واستنباطی برای تحلیل داده ها به کار گرفته شده است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12865_3d9cecf064baa409cd6197ff878a9cac.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-مقایسه کارایی روشهای شناخت- رفتار درمانگری وشناخت-رفتار درمانگری
توأم با دارو درمانی‘مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی12866FAمحمدخدایاریفردیاسمینعابدینیJournal Article19700101Obsessive Compulsive Disorder (OCD) is a chronic, neurotic and disabled making disorder that has considered by psychologists and psychiatrists long
time ago. In case that it is not treated on time, it becomes chronic and lasts long. In serious cases, the family and social relationships of the person results
in disorders. The clients of OCD show the symptoms of anxiety and/ or depression as well. Hence, separatin OCD from basic depression and
encompassing anxiety, and to find out relevant theraputical solutions has a particular importance. The most importatnt symptoms in recognizing this
disease are as folIews: obsessive reflections, impulses, disturbing mental images, repetitive behaviors of mental images that are used for preventing
inconvenience or reducing it . In this research, the subjects of OCD are
treated through cognitivve - behavior therapy, and cognitive - behavior therappy with medicine therapy. The findings show that the perivious method
is more efficient than the latter.اختلال وسواس فکری-عملی‘اختلالی مزمن‘نوروتیک و ناتوان کننده است که از دیرباز مورد توجه روانپزشکان وروانشناسان بوده است .این اختلال در صورت عدم درمان به موقع اغلب به صورت مزمن درآمده وسالیان دراز همراه فرد خواهد بود ودر موارد جدی‘روابط خانوادگی واجتماعی فرد را مختل میکند.مبتلایان به این اختلال علایم اضطراب ویا افسردگی را نیز از خود نشان میدهند.بنابراین‘جداسازی وسواس فکری-عملی از افسردگی اساسی واضطراب فراگیر بسیار مهم تلقی میشود ویافتن راه حلهای درمانی مناسب با آن از اهمیتی ویژه برخورداراست.مهمترین علایم تشخیص این بیماری عبارتنداز:افکار‘تکانه ها یا تصاویر ذهنی بیهوده و مزاحم‘رفتارها ویا اعمال ذهنی تکراری که با هدف جلوگیری و یاکاهش ناراحتی طرح ریزی میشوند.در این پژوهش آزمودنی های مبتلا به وسواس فکری- عملی به شیوه های شناختی- رفتاری وشناختی-رفتاری توأم با درمان دارویی مورد مطالعه ودرمان قرارگرفتند.نتایج نشان میدهند که روش پیشین بسیار مؤثرتر از روش اخیر است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12866_6e0eb3a4a98b2802b0d3fd76e59f8547.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-مقایسه نگرش دانش آموزان ایرانی و آمریکایی نسبت به دوستی با دانش آموزان
ناتوان12867FAمحسن شکوهییکتاشهینکاووسیعلی اکبریزادهJournal Article19700101The purpose of the current study was to compare the attitudes of Iranian and American high school students toward the possibility of and how to
facilitate friendships between students with severe disabilities and their non-disabled counterparts. Thus, the results of the two studies conducted by
Hendrickson, Shokoohi - Yekta, Nietupski, and Gable (1996) and Kavoosi (1998) were compared. Overall, data collected from 289 Iranian students and
656 American students were used. Both groups of subjects were in the range of 13 to 19 years of age and were comprised of both males and females. The
Student Friendship Perception Survey (SFPS) was utilized. Results indicated that, despite some common perceptions about these friendships, some
significant differences exist. Both groups of subjects believed that friendships with students with severe disabilities are possible and that they were willing to
make efforts for such friendships to happen. To facilitate friendships, American students emphasized the role of adults in general, whereas Iranian
students focused on the role of professionals. At the end, possible explanations of the results are discussed, and applications and suggestions for
future research are presented.هدف از پژوهش حاضر مقایسه نگرش دانش آموزان عادی دبیرستانی ایرانی و آمریکایی نسبت به امکان دوستی آنها با دانش آموزانی با ناتوانی شدید وچگونگی تسهیل چنین دوستی هایی بوده است .به همین منظور نتایج حاصل از پژوهشهای هندریکسون‘شکوهی یکتا‘نیتاپسکی‘وگیبل(1996)وکاووسی(1377)مورد مقایسه قرار گرفت .بدین ترتیب‘از داده های مربوط به 289 دانش آموز ایرانی و 656 نفر دانش آموز آمریکایی استفاده شد.آزمودنی ها با دامنه سنی19-13 سال شامل هر دو گروه دختر و پسر بودند.
((پرسشنامه ادراک دوستی دانش آموزان))(SFPS) روی هر دوگروه از دانش آموزان اجرا شد.نتایج به دست آمده از مقایسه داده های دو گروه نشان میدهد علاوه بر نقاط مشترک‘دربسیاری از موارد بین نگرش دانش آموزان ایرانی و آمریکایی تفاوت وجود دارد.از جمله این که هر دو گروه آزمودنی ها دوستی با دانش آموزانی با ناتوانی شدید را ممکن دانسته و حاضرند در جهت ایجاد چنین دوستی هایی تلاش کنند.در ایجاد و تسهیل این گونه دوستیها‘دانش آموزان آمریکایی بر نقش بزرگسالان ‘ودانش آموزان ایرانی‘به ویژه بر نقش متخصصان‘تأکید داشته اند. در ضمن در پایان مقاله دلایل احتمالی یافته های به دست آمده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کاربردهای عملی وپیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارایه شده است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12867_51557b41a23698642c8af519c7958f16.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-28356120010622-آموزش وتوزیع درآمدها12868FAمصطفیعمادزادهJournal Article19700101According to the human capital theory, the skills transmitted by schooling are held to increase worker productivity. Thus, individuals invest in education in order to raise their productivity and income: power. Investment in schooling is a function of the marginal rate of return, and the marginal interest cost of the funds used to finance them.
The formal model is developed in a supply and demand framework, in which, the demand curve is downward sloping, that is additional investments
yield smaller and smaller returns. The supply curve is upward sloping, under the assumption that cheaper sources of funds are used before more expensive ones. Persons with more favorable social "opportunities" (supply side) tend to invest more in schooling. Individuals with higher "ability" (demand side) also tend to invest more, as they have greater capacity to benefit from these investments. This means that the distribution of incomes is more concentrated
the more unequal the distribution of the supply and demand curves. This negative correlation may stern from a positive association between
"opportunities" and "abilities".
Public policies are designed to alter the dispersions of the supply and demand curves, and the correlation between them. Programs to enrich the educational experiences of childern from poor and deprived families reduce the dispersion in ability. The provision of free public education, and loans for
higher education, for students from low-income families also reduce the inequality in opportunity and hence the correlation between ability and access to funds.چندی است که طرفداران نظریه سرمایه انسانی معتقدند در بلندمدت‘بهترین راه برای تغییر در توزیع درآمدها‘سرمایه گذاری در سرمایه انسانی است که به توانمند کردن افراد جامعه دامن میزند.آنها بر این باورند که برای عادلانه تر کردن توزیع درآمدها‘باید ساختارها تغییرکند و یکی از راههای تحول در ساختارها ‘سرمایه گذاری در آموزش وکسب مهارت هاست.
گری بکر و ژاکوب مینسر‘در زمینه اثر آموزش بر توزیع درآمدها مطالعه کرده اند.در این زمینه بکر معتقد است سرمایه گذاری در آموزش به توزیع عادلانه تر درآمدها می انجامد ومقدار بهینه سرمایه گذاری در آموزش را ناشی از تلاقی دو نیروی عرضه فرصتها و امکانات آموزشی قابل دسترسی وتقاضا برای سرمایه گذاری‘که متکی بر توانایی های فردی است میداند.او بر این باور است که سرمایه گذاری در آموزش تا جایی ادامه می یابد که بازده نهایی سرمایه گذاری در تحصیلات ‘ با هزینه نهایی ناشی از آن برابری کند.از سوی دیگر مینسر‘با استفاده از تابع درآمدها توضیح میدهد که علاوه بر"درآمدهای پایه"که به میزان تحصیلات بستگی ندارد ‘درآمد هر فرد تحت تأثیر هزینه های سرمایه گذاری در آموزش‘ونرخ بازده آن قرار میگیرد.هر قدر میزان سرمایه گذاری در آموزش ونرخ بازده آن بالاتر باشد‘درآمد فرد افزایش بیشتری خواهد یافت .بکر و مینسر هردو معتقدند آموزش از طریق ارتقای سطح تواناییها‘زمینه افزایش درآمدهای فردی و اجتماعی را فراهم می سازد‘واز پراکندگی در توزیع درآمدها میکاهد.
مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه‘همه مؤید همبستگی مثبت ومعنادار بین میزان تحصیلات وسطح درآمدها می باشند.از آنجا که حدود 75 درصد از درآمد افراد‘ناشی از دستمزدهاست‘ و با توجه به آن که دستمزدها به شدت تحت تأثیر میزان مهارت های کسب شده و توانایی های ناشی از آموزش قرار دارد‘به این نتیجه کلی میتوان دست یافت که آموزش به تدریج از توزیع ناعادلانه درآمدها میکاهد وپراکندگی موجود در آن را تقلیل میدهد.مطالعات انجام شده در ایران نیز نشان میدهند که آموزش تأثیر قابل ملاحظه ای بر سطح درآمدها وتوزیع عادلانه تر آن داشته است .https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12868_0940e84d4de2caf3ec771bad264084e2.pdf