دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-رابطه ویژگی های فردی و خانوادگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران10600FAمسعود غلامیلواسانیکمالدرانیJournal Article19700101This study has investigated the relationship between individual variables, socioeconomic status, and academic achievement. Population consisted of 524 undergraduate students (238 females and 286 males), in the Facuithy of Psychology and Education Faculty of(University of Tehran). The average of first term and average of all courses yielded a total score for academic achievement. Variables used in this study include the subject’s gender, age, job status, marital status, average of diploma, type of diploma, type of admission, father’s level of education, occupational status of father and total family income. Results indicated that significant relation between type of admission and diploma and average of diploma with academic achievement. Findings revealed significant differences in academic achievement between males and females. Females exhibited higher scores as compared with males. The general implications of this study and recommendations for further research are also discussed.در پژوهش حاضر رابطه پیشرفت تحصیلی با ویژگی های فردی و خانوادگی دانشجویان کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ورودی سال های 1372 تا 1376 بررسی شد جمعیت مورد مطالعه 524 نفر (238 دختر 286 پسر) بود که از این تعداد نمونه ای حدود 230 نفر برای بررسی رابطه متغیر ها انتخاب شد نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیر ها سه متغیر معدل دیپلم نوع دیپلم و نوع سهمیه ورودی دانشویان پیش بین های معنا داری برای پیشرفت تحصیلی در دانشگاه هستند.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10600_3deccfd72c3f10ebc48bcc1a3099a999.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-ابعاد رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت گیری مذهبی10601FAهادی بهرامیاحساناناهیتاتاشکJournal Article19700101To investigate the aspects of relationship between religious orientation & mental health, mental disorders, self-esteem, anxiety and also to assess the ability of diagnose and clarify of religious orientation scales, a series of research in two-year program were performed and gathered the results. 316 subjects in 7 groups in both genders were participated in these research in which just one group consists of women of Hoze Elmieh. To investigate the mentioned aspects, The General Health Question aire(Goldberg, 1978), The Anxiaty(state-trait) Inventory(Spielberger, 1983), The Self Esteem Measurement(Coopersmith, 1967), The SCL9O Scale(Deragotis, Lipman and Covi, 1973), The Religious Coping Question aire(Pargament, 1990), The Religious Orientation Scle(BahramiEhsan,1381) were used. The results showed that religious orientation has relationship with increase in mental health and the decrease of mental disorders and it is able to predict positively religious coping. There is a positive relationship between Selfesteem and religious orientation. In addition the current results showed the Religious Orientation Scale is able to discriminate groups with different religious orientation and this object can be used as an evidence of the discrimination validity of the scale.به منظور بررسی ابعاد مختلف رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی اختلالات روانی عزت نفس اضطراب و نیز ارزیابی توانایی تمیز و تشخص آزمون جهت گیری مذهبی سلسله ای از پژوهش ها در یک برنامه دو ساله به تدریج اجرا و نتایج آن جمع بندی شد برای این تحقیق مجموعا 316 نفر در 7 گروه آزمودنی زن و مرد و با تحصیلات دانشگاهی و غیر دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفتند به منظور بررسی ابعاد پیش گفته از آزمودن ها و مقیاس های سلامت عمومی (گلدبرگ 1972) اضطراب حالت صفت (اشپیل برگر 1983) عزت فس (کوپر اسمیت 1967) SCL-90-R (دراگوتیس 1972) مقابله مذهبی (پارگامنت 1990) و جهت گیری مذهبی (بهرامی احسان 1381) استفاده شده است یافته ها نشان می دهد که جهت گیری مذهبی با افزایش سلامت روانی و کاهش اختلالات روانی رابطه داشته و قادر است تا بصورت مثبت سبک مقابله مذهبی مثبت را پیش بینی کند همچنین رابطه عزت نفس و جهت گیری مذهبی مثبت است نتایج نشان داد علاوه بر همگرایی بین دو مقیاس جهت گیری مذهبی و مقابله مذهبی مقیاس جهت گیری مذهبی قادر است تا گروه های موجود با تفاوت در جهت گیری مذهبی را از یکدیگر تفکیک و متمایز سازد موضوعی که به عنوان شاهدی برای روایی تمایزی این آزمون می توان به آن استناد کرد.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10601_e9001fb24ef7e7456a0a1f061a627fa2.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-استناد در آثار علمی چاله ها و چالش ها10602FAعباسحریاعظمشاهبداغیJournal Article19700101Citing is an aged process, hawever, today it is one of the most important criteria to measure the links established among writings, the impact of the scientific products, as well as an index for the evaluation of the writings. The procedures and approachs lead to the criteria established in the international academic institutes. Meanwhile, some pitfalls exist in the citation process which are sometimes not easy to remove. The present paper is to review some pitfalls and challenges which seems to be existant in the ciation processes.استناد در نوشته های علمی عمری طولانی دارد ولی امروزه خود یکی از شاخص های مهم برای سنجش پیوند میان آثار اثر گذاری ها و نیز ارزشگذاری هایی است که نفس استناد به آثار دیگران پدید آورده است امروزه رویه های متفاوت و رویکرد های گوناگون د رعرصه استناد پدید آمدهکه منجر به قواعد شناخته شده بین المللی گردیده است به دلیل ارزشی بودن کار استناد این امر گرفتار آفت ها و آسیب های گوناگونی نیز شده است که گاه رفع آنها با دشواری روبه روست مقاله حاضر با مروری کلی بر رویه ها روند ها و نیز دام هایی که در این مسیر قرار دارد راهکارهایی را نیز عرضه کرده است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10602_b7ec5ff36329884e627d0e1baa0ccd17.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-بررسی رابطه ساختار تعاملات خانواده (عملکرد خانواده) با سبک های مقابله با فشار های روانی و تفاوت های جنسی در دانش آموزان پیش دانشگاهی10603FAپروینکدیورعبدالهاسلامیمحمد نقیفراهانیJournal Article19700101The Present study is an attempt to investigate the relationship between family functioning(FF) and coping style(CSS). A total of 348(157 male and 191 female) students were randomly selected from 2700 high school students to compelete both Bloom’s family functioning(1985) and parker and Andler(1990) coping styles Questionnaire. The analysis of the data variance, regression and independent test) indicated that: 1) There is a significant relationship between FF and CSS:2) 12 out of 15 dimestions of family functioning showed significant relationship, with coping style; 3)There is no significant defference between males and females in choosing problem-based and emotional-based styles, hawever, they are significantly different in choosing avoid-based style; 4) males use problem-based style more than the other two styles; and 5) Females use problem-based, avoidance-based, and emotion-based styles respectively.برای انجام پژوهش حاضر از میان 2700 دانش آموز حاضر دختر و پسر دوره پیش دانشگاهی شهرستان کاشان 348 نفر (157 پسر و 191 دختر) به صورت تصادفی انتخاب شدند و به دو مقیاس عملکرد خانواده بلوم (1985) و مقابله با بحران اندلر و پارکر (1990) پاسخ گفتند نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره آزمون T مستقل و تحلیل واریانس نشان داد که: 1) بین علکرد خانواده و انتخاب سبک های سه گ انه مقابله رابطه معنی دار وجود دارد 2) بین استفاهد دختران و پسران از سبک های مقابله با عملکرد خانواده رابطه معنی دار وجود دارد 3) از بین ابعاد 15 گانه عملکرد خانواده 12 بعد آن با سبک های مقابله افراد به طور کل و دختران و پسران به تفکیک رابطه معنی دار وجود دارد 4) در بررسی مقایسه ای پسران و دختران در انتخاب سبک مقابله بین دختران و پسران در انتخاب سبک مسئله مدار و هیجان مدار تفاوت معنی دار وجود ندارد و تنها در استفاده از سبک مقابله اجتنابی بین دو جنس تفاوت معنی دار مشاهده شد 5) پسران از سبک مسئله مدار بیشتر از دو سبک اجتنابی و هیجان مدار استفاده کنند و 6) در استفاده دختران از سبک های مقابله سبک های مسال مدار اجتنابی و هیجان مدار به ترتیب از اهمیت ویژه ای برخودارند.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10603_81d3d4de925eec7f1a5e6b770ff154aa.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-بررسی ارتباط بین سبک های اسناد و عزت نفس دانشجویان10604FAسید ولی الهموسویJournal Article19700101به منظور بررسی ارتباط بین سبک های اسناد و عزت نفس دانشجویان تعداد 277 نفر (151 دختر و 126 پسر ) از دانشجویان دور کارشناسی دانشگاه گیلان از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های سبک اسناد سلیگمن و عزت نفس کوپر اسمیت درباره آنها اجرا گردید نتایج "آزمون تحلیل واریانس چند متغیری حاکی از آن بود که بین دختران و پسران دانشجو در دو سبک اسناد درونی - بیرونی (پس از موفقیت) و کلی اختصاصی (پس از شکست) تفاوت معنی داری وجود دارد اما در میازن ارتباط بین انواع سبک های اسناد دانشجویان با سال ورود به دانشگاه و ماهیت رشته های تحصیلی آنها تفاوتع معنی داری مشاهده نشد همچنین بر اساس نتایج آزمون مجذور خی تنها سبک اسناد درونی -بیرونی (پس از موفقیت) با جنسیت دانشجویان و سال ورود آنها به دانشگاه تفاوت معنی داری را نشان داد نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نیز حاکی از آن بود که بین میزان عزت نفس دانشجویان و ماهیت رشته های تحصیل یآنان تفاوت معنی داری وجود ندارد همچنین نتایج بدست آمده از آزمون T گروه های مستقل بیانگر آن بود که ا زلحاظ میزان عزت نفس هیچ گونه تفاوتی بین دختران و پسران دانشجو وجود ندارد نتایج آزمون تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام نیز نشان داد که میان سه سبک پایدار - ناپایدار (پس از موفقیت) پایدار ناپایدار و کلی - اختصاصی (پس از شکست) با عزت نفس دانشجویان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10604_748039ad55a5685a18d34e3d366efa0e.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-در آمدی بر استاندارد سازی منابع انسانی در آموزش و پرورش10605FAحسینخنیفرJournal Article19700101هدف این مقاله جستار گشایش درخصوص استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش است امروزه حرکت کیفی به سمت آموزش های بهینه و کار آمد در نظام های تعلیم و تربیت امری بدیهی و ضروری به شمار می رود زیرا یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه هر جامعه ای اساسا منابع و نیروی انسانی و چگونگی تربیت آنهاست نوشتار حاضر با نگاهی به آ موزش و پرورش به عنوان نظام اساسی در تربیت منابع انسانی سعی در طرح مسئله دارد زیرا ما در شرایط هستیم که سیاستگذاران و رهبران آموزشی دغدغه اطمینان از آموزش های استاندارد را دارند و این اطمینان زمانی میسر است که معلم و منابع انسانی استاندارد شوند لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از معتبر ترین منابع و سایت ها در مخورد مفهوم استاندارد و سابقه تاریخی آن در جهان و ایران بحث شود و سپس استاندارد های آموزشی و اصول هفت گانه استاندارد مورد مطالعه قرار گیرد این بحث با تبیین نهضت استاندارد های آموزشی و شرایط اقلیمی دنبال می شود و به خوشه های فرهنگی در سطح آمایش سرزمین اشاره می گردد در ادامه بحث به پنج مسئله در خصوص ضرورت آموزش مبتنی بر استاندارد در کشور پرداخته می شود و سپس صلاحیت های حرفه ای و چهار مدخل عمده در مقوله استاندارد سازی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند سرانجام به هشت مدل مفهومی به عنوان در آمدی جهت ادامه بحث در آینده اشاره شده است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10605_f429ca37053bf9787bf2d6f2f8aa8dea.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-مدیریت مشارکتی معلمان و ارتباط آن با رفتار جامه مدنی دانش آموزان10606FAنازنین بنیاسدیJournal Article19700101This Paper is analyzing the relationship between teachers’ participative managment including:
* performing cooperative learning methods:(Jigsaw, STAD,...)
* practice participative classroom manegerial function.
* abilities and skilb as a teacher: active listening ,...
and students’ civil society behavior including:
* civil society knowledge: civic education
* civil society attitudes& tendencies: tolerance, trust,...
* civil society practice: cooperation, participation in rituals
The statistical sampel covered 300 students out of 10 middle schools in Tehran city chosen by(random) cluster sampling. Findings were analyzed by pearson product moment correlation coefficient and step wise multiple regression. the result showed a positive relationship between two main variables. out of 9 relationships, 7 is meaningful, (max: r= 0/36, mm r=0/16)پژوهش حاضر مدیریت مشارکتی معلمان و رفتار جامعه مدنی دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهد بدین منظور 300 دانش آموز دختر پایه دوم راهنمایی تحصیلی به روش نمونه گیری خوشه ای از مناطق بیست گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته مجموعها حاوی 63 گویه مبتنی بر مقیاس لیکرت اجزاء مدیریت مشارکتی معلمان را در سه سطح کارکردهای مدیریتی مشارکت جویانه تدریس مشارکتی و مهارت های جذب مشارکت دانش آموزان و اجزا رفتار جامعه مدنی در میان دانش آموزان را در سه سطح دانش جامعه مدنی گرایش های جامعه مدنی و مهارت های عملی جامعه مدنی مورد اندازه گیری قرار داده است یافته ها همبستگی مستقیمی بین اجزا دو متغیر مدیریت مشارکتی معلمان و رفتار جامعه مدنی دانش آموزان نشان می دهد هفت رابطه از نه رابطه معنا دار می باشدhttps://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10606_ef516af734d9658e99991f7551d97519.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-بررسی وابستگی نتایج ارزشیابی استادان از دانشجویان به استاد در دوره کارناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نیمسال های 78-77 تا 80-7910607FAنوروز علیکرمدوستJournal Article19700101In this study, the results of the faculty assessment of undergraduate students for about 500 courses in the Faculty of Psychology & Education(P & E), offered during the time of the present study was analysed. The findings indicated that the results are not independenent of the faculty members. Distribution of the students in courses showed that the number of students in about 25% of the courses were equal or less than 20; and in 56% were less than 30. Frequency disbrution of the different courses taught in these programs had a mode of equal to six. However, in some cases 8 to 9 different courses had been taught by only one faculty member.در این پژوهش نتایج ارزشیابی استادان از دانشجویان که در پایان هر نیمسال به صورت نمره ای در مقیاس صفر تا 20 ارائه می شود برای حدود 500 درس ارائه شده در سال های 80-77 بررسی شده است نتیجه این بررسی نشان م یدهد که میانگین نمرات امتحانی دروس تدریس شده بوسیله هر استادی دامنه معینی را در بر می گیرد در این دوره حدود 27 در صد از استادان هر یک شش درس مختلف از دروس دوره کارشناسی را تدریس کرده اند در مواردی نیز یک استاد 9 تا 11 درس مختلف از دروس دوره کارشناسی را تدریس کرده است علاوه بر این بررسی تعداد دانشجویان دروس مختلف نشان داد که در حدود 25 در صد از دروس تعداد دانشجویان کمتر از 20 نفر و در حدود 56 در صد از دروس تعداد آ نان کمتر از 30 نفر بوده است یافته های این پژوهش می تواند به اصلاح و بهبود برنامه ها کمک کندhttps://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10607_616a6a7c706a57228b6618e26afacb8d.pdfدانشکده روانشناسی و علوم تربیتیمجله روان شناسی و علوم تربیتی1025-283534220041221-بررسی دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی و دلالت های آن در تربیت اخلاقی10608FAمحمدحسنیJournal Article19700101Moral education is one of the important function of education systems. This issue is one of the challenged cases which is taken into consideration by some scholars . since the philosophical view points from one of the bases of educational theories. Axiology that is also one of the philosophical concepts will have the implications in moral edrcation discussions. In this paper, it is tried that implications of axiology viewpoint of allameh that in which the theory of credit perceptions is the important section. To be deduced in moral edrcation , goals , principles and methods. Therefore, first the bases of axiology theory are discussed and then its implication are studied in the fields of goals , principles , and methods.تربیت اخلاقی یکی از کارکردهای مهم نظام آموزشی است. این امر از موضوعات پرچالشی است که از سوی متفکران مورد امعان نظر بسیار قرار گرفته است . ازآن جا که دیدگاههای فلسفی یکی ازمبانی نظریه های تربیتی را تشکیل می دهد‘ ارزش شناسی نیز که از مباحث مهم فلسفی است. دلالت هایی در مباحث تربیت اخلاقی خواهد داشت. دراین مقاله سعی شده است که دلالت هایی در مباحث تربیت اخلاقی خواهد داشت در این مقاله سعی شده است که دلالت های دیدگاه ارزش شناسی علامه طباطبایی که نظریه ادراکات اعتباری بخش مهمی از آن است‘ درتربیت اخلاقی (اهداف ‘ اصول ‘ وروش ) استنتاج شود. لذا ابتدا مبانی نظریه ارزش شناسی مورد بحث قرارگرفته و سپس دلالت های آن در حوزه های سه گانه اهداف‘ اصول‘ وروش تربیت اخلاقی بررسی شده است.https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10608_3ef97ef28bb7e425eec8cbedf1de1840.pdf