دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
نگرشی دوباره به عقب ماندگی ذهنی
14195
FA
دکتر غلامعلی
افروز
Journal Article
1970
01
01
In Spite of the various discussions about mental retardation and mentally retarded children and young
adults, the phenomenon is not properly known. Therefore, neither the society as a whole, nor the parents and unfortunately some teachers ,behave properly in Confronting
the Problem. In the paper, some significant characteristics are discussed and the proper ways for achieving the educational goals are introduced.
علی رغم بحثهای گوناگونی که در زمینه عقب ماندگی ذهنی صورت گرفته، این پدیده به خوبی شناخته شده است. به همین دلیل، نه جامعه، نه والدین اینگونه افراد و نه حتی تمامی مربیان و دست اندرکاران، رفتار متناسب با این پدیده را می شناسند. در این مقاله سعی شده است که و یژگیهای عقب ماندگی ذهنی و نیازهای افراد مبتلا به این عارضه با زبانی ساده مطرح گردد و شیوه صحیح برخورد با این پدیده نشان داده شود.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14195_09203c724ebfbbb911fe9f9fc3c787af.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
مقدمه ای بر مبانی مدیریت اسلامی
14196
FA
دکتر سید علینقی کمال
خرازی
Journal Article
1970
01
01
The essential purpose of leadership and management
of any kind is to develop a coordinated and goal-oriented behavior among people, throug using the least effort, energy, and amount of money. Referring to the philosophy of leadership in general, the paper is going to indicate
the superiority of the Islamic leadership, comparing to the other types of management.
هنر هماهنگ کردن و هدفدار ساختن تلاشهای افراد به قصد افزایش بهره وری آنان، رمز مدیریت صحیح است. اما این امر باید با صرف کمترین میزان پول و نیرو و زمان و امکانات صورت گیرد. در این مقاله با اشاره به فلسفه مدیریت، و مروری بر اهداف آن، مدیریت اسلامی ارزیابی گردیده و برتری آن نسبت به سایر شیوه های مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14196_05b6f8b8ef703dbe1ee0c84c25ac8b22.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
اهمیت بازی در آموزش و پرورش پیش دبستانی
14197
FA
دکتر قاسم
قاضی
Journal Article
1970
01
01
Starting with the meanings of the "game", out of
different dictionaries, the paper disOlsses abmt the different viewpoints on the problem and the way to utilize the children's interests for stimulating their creativity, social integrity, personal unity, and so on.
معنای واژه بازی و تعریفهای مربوط به آن از زاویه های ارگانیسم، آموزش و درمان، نگرش اسلام نسبت به بازی کودکان، ضوابط بازی و تفاوتهای میان بازی و کار از دیدگاه پیاژه، تعریفهای مربوط به روان درمانی و بازی درمانی ، آموزش های مستقیم و غیر مستقیم در برنامه مهد کودکها، تاثیر بازی در رشد ذهنی کودکان، عوامل موثر در رشد ذهنی کودکان، قابلیتهای ذاتی و محیط بر انگیزاننده، ضرورت بازی برای رشد کودکان، نیازهای طبیعی کودکان و جایگاه بازی در سلسله مراتب نیازهای کودکان، اعلامیه حقوق روانی کودکان و حق فرصتهای کامل برای بازی، تفریح و تخیل آزاد، دلیل علاقه کودکان به بازی، نقش بازی در غلبه کودک بر ترس و ناایمنی و ابراز خشم و پرخاش خود، عملی ساختن افکار و تصورات از راه بازی، نقش بازی در پرورش آفرینندگی کودکان، اهمیت بازی در برقراری پیوندهای اجتماعی و یگانگی شخصیت، مطالبی است که بطور گذرا در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14197_df98bec295a3e0e5bf1ce1484fd799a0.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
تاثیر تغییر ساختهای شناختی در بازپروری معتادین
14198
FA
دکتر جمشید
افشنگ
Journal Article
1970
01
01
One of the problems with tVhich the therapists are Confronted is the return of the addicted persons to the drag abuse. The factors attracting them to readdiction are usually emerged out of social, economical and Olltural problems. Utilizing the different experiences, the Paper indicates useful findings and propose some suggestions.
یکی از مشکلاتی که درمانگران افراد معتاد با آن روبرو هستند، بازگشت دوباره و چندباره معتادان به استفاده از مواد مخدر است، در این امر عوامل گوناگونی دخالت دارد که برخاسته از مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در این مقاله، که حاصل پژوهشی در دوره فرصت مطالعاتی نگارنده است، سعی گردیده با استفاده از تجربه های دیگران و مقایسه آن با تجربه های کسب شده در ایران، یافته های مفید و موثرتری عرضه گردد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14198_41a699713496b03e7afc4da280686ef6.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
تحلیل تظبیقی برخی از نظامهای آموزشی
14199
FA
دکتر علی محمد
الماسی
Journal Article
1970
01
01
different societies can be useful for deciding to apply the best method for developing the Convenient educational Procedure to achieve the Predicted goals. Emphesizing upon the vocational education, the paper discusses the various findings and their weaknesses and strengths.
دکتر علی محمد الماسی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14199_f2cd0a7c4e9d4d0bf1dc3b1f90b5414c.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
کدامین سبک مدیریت
14200
FA
دکتر علی
رضائیان
Journal Article
1970
01
01
Organizational behavior and its Consequences is discussed in the paper, utilizing the examples related
to the various job status. Some critical instances in decision making are represented and suggestions are given to managers involved in comparable cases.
در این مقاله سعی بر آن بوده است که مدیریت و شیوه اجرای آن با بهره گیری از مثالهای متنوع بررسی شود، و رفتار سازمانی با توجه به منزلتهای مختلف شغلی تجزیه و تحلیل گردد. رهنمودهایی نیز برای تصمیم گیری در موارد مختلف و نحوه برخورد با موقعیتهای گوناگون اجرایی برای علاقه مندان به این موضوع ارائه گردیده است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14200_33577eac25fbce147025dc5925e935a3.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
آموزش و پرورش و رشد سیاسی
14201
FA
دکتر علی تقی
پورظهیر
Journal Article
1970
01
01
Education thrcughcut the world, Today, is not consi
dered as a conservative institution any more, but as
a. tool to prov ide critical changes in social, economical and Political aspects of the life. The paper, thus, discusses the interrelationship of the education and political growth, through referring to the different experiences and research findings, considered to be helpful for long
term educational planning.
آموزش و پرورش امروزه نه به مثابه نهادی محافظه کار، بلکه هنچون ابزاری در جهت ایجاد دگرگونی در جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی مورد توجه قرار می گیرد. رابطه متقابل آموزش و پرورش و رشد سیاسی یکی از جنبه های مورد تاکید در این مقاله است که با بهره گیری از یافته های محققان تعلیم و تربیت و تجربه های سایر جوامع مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و برنامه ریزی موثر برای نیل به این هدف راه حلی موثر تلقی گردیده است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14201_6140813e8a7595a85269ceaf6c7e5344.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
لزوم همگامی دانشگاها با نیازهای جامعه
14202
FA
پروین
سازگارا
Journal Article
1970
01
01
The higher education calls for a great deal of energy,
money, and facilites. Therefore, it needs a careful plan
to achieve its social goals and satisfy j9b opportunities.
Extracted out of a greater social survey the article searches for the relationship between grater and under
graduate studies in one side, and job status in Iran, on the other. Some suggestions also proposed.
با توجه به هزینه و نیرویی که تحصیلات عالی به خود اختصاص می دهد، ارزیابی بازدهی این سرمایه گذاری از لحاظ احراز مشاغل مناسب و موثر ضروری و اجتناب ناپذیر می نماید. در این مقاله، که خود از تحقیقی وسیع تر اخذ گردیده، سعی شده است این ارزیابی با توجه به نوع و میزان تحصیلات و همچنین جنسیت دارندگان مدارک مختلف تحصیلی که در زمان انجام تحقیق دارای مشاغل گوناگون بوده اند صورت گیرد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14202_12e2778e3e93aa39caa4c9131060c6c0.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
بخش معرفی کتاب
14203
FA
-
Journal Article
1970
01
01
-
از میان معرفیهای رسیده شش کتاب برای این بخش برگزیده شده تا از نظر پژوهشگران و علاقه مندان به ترجمه بگذرد. اختصاراتی که در انتهای معرفیها آمده به ترتیب متعلق به خانم دکتر سیمین دخت جهان پناه (س،ج.) و آقای دکتر علینقی خرازی (ع، خ.) است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14203_c854c0892b1e0664e07c25217852f990.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1989
03
21
-
کتابشناسی آمار آموزش و پرورش
14204
FA
شهلا
غفرانی
Journal Article
1970
01
01
-
0منابعی که در این کتابشناسی آمده عمدتا شامل کتب و تک نگاشتهایی است که سازمان های مسئول درهر دوره تهیه کرده اند. این سیاهه بیشتر متکی بر منابعی است که تا زمان تدوین در مرکز آمار ایران موجود بوده است. بنابراین، گرچه می تواند برای پژوهشگران و برنامه ریزان مفید واقع شود، ممکن است از جامعیت لازم برخوردار نباشد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_14204_2396d6b0e49ac2d81ccbf37007704e7b.pdf