دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
"ژان پیاژه‘فلسفه‘وفلسفه آموزش و پرورش"
13919
FA
دکتر علی محمد
کاردان
Journal Article
1970
01
01
Piaget is too known in Iran to be introduced. The year 1996 was his birth centenary and the university of Geneva-the most famous center of his
scientific activities-as well as many other universities and seientific institutions have celebrated this ev(mt. Piaget died in 1980, but his seientific theories and
view points are still and will remain alive. After his deat_ many of his students began to follow his ideas and studies, especially in epistemology and
developmental psychology.
I-as his student for sevleral years in the university of Geneva-dedicate the
present paper to him as a memorial and gratitude of his teachings and for
what I have learned from his scientific Ideas. I beg God to bless him.
ژان پیاژه‘ بیش از آن در ایران شناخته شده است که نیازی به شرح زندگانی پربار او باشد. سالی که گذشت (1996-1375) صدمین سال ولادت این دانشمند بود و دانشگاه ژنو که مهمترین کانون فعالیتهای این دانشمند بزرگ بوده است ‘ برای بزرگداشت یاد او‘به همراه بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی جهان این واقعه را جشن گرفت و او و آثارش را تجلیل کرد. و این خود نشان میدهد که با مرگ این دانشمند در سال 1980‘خاطره و نفوذ علمی او از میان نرفته است. در واقع‘پس از مرگ وی دانشمندان دیگر و از جمله بسیاری از شاگردانش به مدح و ثنای او اکتفا نکرده‘تحقیقات او در زمینه های مورد علاقه اش (بویژه معرفت شناسی و روان شناسی تکوینی)را پی گرفته و میگیرند.
نویسنده این سطور که در سالهای 1330 تا 1336 ?.ش افتخار شاگردی این عالم و معلم بزرگ را در مؤسسه علوم تربیتی دانشگاه ژنو داشته و خوشه چین خرمن دانش وسیع او بوده است ‘به پاس تعلیمات او یادش را گرامی میدارد و ازخدای بزرگ غفار برایش آمرزش میطلبد و این مقاله ناچیز را به نشانه سپاسگزاری به خوانندگان عزیز تقدیم میکند.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13919_2192ad924ae10b24a4ec5754feabc537.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
نگاهی کلی به گزیده ای از تحلیلهای چند متغیری
13920
FA
دکتر زهره
سرمد
Journal Article
1970
01
01
Statisticians generally use the term multivariate analysis to describe a method which allows simultaneous consideration of several criteron or
dependent variables. However, some researchers who are not statisticians consider multivariate analysis as a technique involving several variables, even
if there is only one dependent variable for each analysis.
Multivariate techniques can be classified into two main categories: a) those
appropriate for multivariate prediction and b) those intended for multivariate analysis of covariance or correlation matrix. Techniques such as multiple
regression, multivariate regression, canonical analysis, discriminant function
analysis and multivariate analysis of variance (MANOY A) are used for the multivariate prediction. Techniques used for the multivariate analysis of
covariance matrix include factor analysis, linear structural relations (LISREL), cluster analysis and multidimensional scaling. The general principles of each
teachnique in the two mentioned categories are discussed in this paper.
متخصصان آمار معمولاً اصطلاح "تحلیل چندمتغیری"را به روشی اطلاق میکنند که در آن همزمان از چند متغیر ملاک یا وابسته استفاده میشود.ولی محققانی که متخصص آمار نیستند تحلیل چند متغیری راتکنیکی میدانند که در آن از چند متغیر استفاده میشود‘حتی اگر هر تحلیل فقط با یک متغیر وابسته سروکار داشته باشد.
تکنیکهای چند متغیری را میتوان به دو رده تقسیم کرد: الف)آنهایی که برای پیش بینی چند متغیری مناسب اندوب)آنهایی که برای تحلیل چند متغیری ماتریس های کوواریانس یا همبستگی به کار میروند. تکنیکهایی از قبیل رگرسیون چندگانه‘رگرسیون چندمتغیری‘تحلیل متعارف‘تحلیل واریانس چندمتغیری برای پیش بینی چندمتغیری بکار می روند. از جمله تکنیکهای تحلیل چند متغیری ماتریس کوواریانس عبارتنداز: تحلیل عاملی‘روابط ساختاری خطی‘تحلیل خوشه ای‘ومقیاس پردازی چندبعدی.اصول کلی هر یک از این تکنیکها در دو مقوله فوق الذکر در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13920_e19d7f2134f577471c9ca80cb357a7b8.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
بررسی وضع پیشینه در پایان نامه های کارشناسی ارشد
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
13921
FA
دکتر عباس
حرّی
Journal Article
1970
01
01
References attached to the research outputs - including academic dissertations - are usvally used for three essential purposes: 1) supporting the
defence of assumptions, 2) gathering sources of theoretical data, and 3) reviewing the previous literature and background relevant to the problem.
The background, among these references, are more important as nodes of a scientific network linking the relevant research outputs. The present paper is
an effort to study the background used in Master's dissertations of medical information science in Iran from the beginning up to the end of 1996 in terms
of distribution, time intervals, formats, as well as bibliographic coupling.
مآخذی که در هر تحقیق‘از جمله در پایان نامه های دانشگاهی‘ظاهر میشوند‘عمدتاً برای سه منظور مورد استفاده قرار میگیرند:1)برای دفاع از پیش فرضها2)برای اخذ داده های تاریخی‘نظری‘ونقل قولها‘و3)به منظور اشاره به پیشینه ها و سوابق پژوهشی که در حوزه مورد بررسی محقق پدید آمده است . دراین میان ‘ پیشینه از آن جهت که میان تحقیقات گذشته و پژوهش در دست انجام رابطه ای علمی و شبکه ای برقرار میکند حائز اهمیت بیشتری است.
در بررسی حاضر‘پیشینه های مورد استفاده در پایان نامه های کارشناسی ارشد اطلاع رسانی پزشکی از آغاز تا پایان نیمه اول سال 1375 با استفاده از روش مطالعه استنادی و باتوجه به مواردی چون تعداد وپراکندگی پیشینه ها ‘فاصله زمانی‘نوع محملهای اطلاعاتی‘حداشتراک پیشینه ها‘ومانندآن مورد مطالعه قرار گرفته است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13921_45bcbb85ac010aed0f61aa2f66d3fe21.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
سیر بهبودی عملکرد شناختی-حرکتی
مصدومان مغزی-گزارش یک مورد
13922
FA
دکتر علینقی
خرازی
دکتر جواد علاقبند
راد
Journal Article
1970
01
01
This study reports on the cognitive and motor functioning in a 13 year old boy who suffered from extensive left frontotemporal lobes damage following a
car accident. We discuss theoretical implications of this case in light of recent discoveries in the field of neuroscience, paricularly with regard to plasticity
and brain development. Given the nurturing and supportive environment provided for the present patient, this study also underscores the impact of
psychosocial factors in rehabilitation following brain injury.
مقاله حاضر گزارشی است از عملکرد شناختی-حرکتی در نوجوانی 13 ساله که به دنبال تصادف اتومبیل دچار صدمه وسیع در نواحی گیجگاهی و پیشانی چپ گردیده است.دراین گزارش‘بهبودی بیمار از لحاظ نظری با توجه به کشفیات اخیر در علوم عصبی خصوصاً ترمیم پذیری و رشد مغز مورد بحث قرار میگیرد. به علاوه‘محیط مثبت و حمایت کننده موجود برای بیمار مورد بحث‘بر اهمیت عوامل روانی-اجتماعی در تسریع سیر توانبخشی تأکید دارد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13922_b72491b2621078ad42b0ef5894c6e594.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
تعلیم و تربیت در منظر پست مدرنیسم
13923
FA
دکترخسرو
باقری
Journal Article
1970
01
01
In few last decades a new philosophical and social view has been appeared
which is called' postmodernism'. As this view has arisen new issues in different realms, such as philosophy, politics, art, culture, and social sciences,
it has also led to new questions and attituds.
In the present article, this view and its implications for education will be
discussed briefly. First, in a discussion of "modernism and postmodernism", the backgrounds of postmodernism's appearance in modernism will be
explained. Then, the basic characteristics of postmodernism will be explained under the title of "postmodern conditions", and finally the consequences of
this view for education will be discussed under the title of "postmodernism and education".
در چند دهه اخیر ‘ دیدگاه فلسفی و اجتماعی نوینی در آثار متفکران مطرح شده است که از آن به "پست مدرنیسم" یاد کرده اند. این دیدگاه ‘ همچنان که در قلمرو های مختلفی چون فلسفه‘سیاست‘هنر‘فرهنگ‘وعلوم اجتماعی مسائل و مباحث تازه ای را برانگیخته ‘ در عرصه تعلیم وتربیت نیز پرسشها ونگرشهای جدیدی را به میان آورده است. درمقاله حاضر‘این دیدگاه ودلالت های آن در حوزه تعلیم و تربیت به اجمال بررسی خواهدشد.ابتدا در بحث از"مدرنیسم وپست مدرنیسم " ‘زمینه های ظهور پست مدرنیسم در مدرنیسم بیان خواهد گردید. سپس ویژگی های اساسی دیدگاه پست مدرنیسم تحت عنوان "شرایط پست مدرن" توضیح داده خواهد شد؛وسرانجام‘پیامدهای این دیدگاه در تعلیم و تربیت ‘ تحت عنوان "پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت " مورد بحث قرار خواهد گرفت.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13923_8aeef3db208bd8977c81bd7f2dbcd4ec.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
روشهای نوین مشارکت اولیاء در آموزش و پرورش
13924
FA
دکتر زهرا
بازرگان
Journal Article
1970
01
01
The article, discussing the importance of home-school relationship, reviews results of different researches which show the considerable effects of home on
the development ofthe child and his school adaptation. It is argued that, in our complex sosiety, school cannot, by itself undertake all the responsabilities
presented by the education of our children. Therefore, urgent actions should be taken to facilitate necessary cooperation between parents and teachers.
The author reviews some of the obstacles preventing fruitful relations and studies successful approaches used in other countries to involve parents in the
school life. Referring to specific problems of home-school relationship in Iran based on a recent research, the article ends by giving practical ideas to
facilitate and to enrich the collaboration between these two parties.
مقاله ضمن اشاره به ضرورت مشارکت وهمکاری نزدیک اولیاءومربیان وآثارمثبتی که این همکاری میتواند در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان‘درسازگاری تحصیلی وکاهش مسائل رفتاری آنان داشته باشد‘موانع عمده همکاری خانه و مدرسه را در سه دسته؛عوامل مربوط به معلم‘عوامل مربوط به مدرسه و عوامل مربوط به خانواده مورد توجه قرار میدهد.
سپس براساس نتایج پژوهش هایی که کشورهای مختلف‘از جمله ایران‘درزمینه انتظارات اولیاء از مدرسه انجام شده است مهمترین نیازها و انتظارات اولیاء ازمدرسه را تشریح میکند.در بخش بعدی مقاله در مورد برخی عوامل موفقیت برنامه های همکاری خانه و مدرسه ونمونه هایی از برنامه های موفق در این زمینه توضیح داده شده است . در پایان‘با توجه به نارسایی های آموزش مدیران و معلمان در مورد چگونگی ارتباط ثمربخش با اولیاء وباعنایت به کمبودهای محیط فیزیکی مدرسه برای پذیرش اولیاء‘پیشنهاداتی عملی در جهت جلب اولیاء به مدرسه ودرگیرکردن آنان با برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه ارائه میگردد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13924_6efa839f00737d69293b01ef9547a18f.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
نظریه پیاژه وکاربرد آن در برنامه ریزی درسی و
آموزش:تحلیلی بردوکاربرد معارض
13925
FA
دکتر محمود
مهرمحمدی
Journal Article
1970
01
01
Piajet's theory of cognitive development is extensively used in education. Citation studies in education are witness to this claim. This article attempts to
explain application of the theory in two sub fields of education: Curriculum and instruction. Two conflicting approaches are being identified. One is based
on the structural aspect of the theory and the second relies on the process of growth aspect of the theory.
In summarizing the key idea behind the first approach, the concept of "developmentally appropriate" education programs is frequently referred to,
which speaks clearly to the necessity of "match" between the program and students in this approach. To the contrary, the second approach aims at
putting the students in a state of "diseaoilibrium" which Piajet suggests to be the central mechanism of growth. According to this approach, the concept of
"mismatch" is a prominent one and decisions regarding the educational
program should be made with due regard to its implications.
The two approaches are distinctly different and yet useful. The author,
however, suggests the second approach to become the source of inspiration for curriculum and instruction practitioners, more than it has been the case in
the past.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13925_d6312c7a7d620fbb6dcbe9ed2773db71.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
بررسی تأثیر جوّ روانی – اجتماعی کلاس در
پیشرفت تحصیلی
13926
FA
حجت اله
انصاری
Journal Article
1970
01
01
In order to study the relationship of appreciation and anticipation from classroom atmosphere with educational promotion among students as well as
their teachers, 12 class of male and female primary students (grade 5) were randomly selected out of tehran schools. Data was collected throug
questionnaires and students' file and analysed.
The results indicate that the students and teachers anticipation is more
than their appreciation; that of teachers is more than students; that of girls is more than boys; and girls' educational promotion is higher than boys'.
Generally speaking, the findings indicate that there is a significant correlation between psycho-social atmosphere and educational promotion.
به منظور بررسی رابطه ادراک و انتظار دانش آموزان از جوّ کلاس با پیشرفت تحصیلی آنان و همچنین‘ رابطه ادراک وانتظار معلمان این شاگردان از جوّ کلاس و پیشرفت تحصیلی آنان‘به طور تصادفی‘12کلاس دخترانه وپسرانه پنجم ابتدایی (394=N)‘ از مناطق2و6 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز‘براساس پرسشنامه جوّ روانی-اجتماعی کلاس وکارنامه های تحصیلی دانش آموزان جمع آوری شد و در تحلیل آماری نتایج روش((U)) مان ویتنی و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد استفاده قرار گرفت.
در این پژوهش نشان داده شده است که میزان انتظار از جوّ کلاس‘هم برای معلمان وهم برای دانش آموزان‘بالاتر از میزان ادراک است. همچنین‘سطح انتظار وادراک معلمان از جوّکلاس بالاتر از سطح انتظار وادراک دانش آموزان است و سطح ادراک وانتظار دانش آموزان مدارس دخترانه از جوّ کلاس ‘ بالاتر از سطح ادراک و انتظار دانش آموزان مدارس پسرانه است و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر‘بالاتر از دانش آموزان پسر است .
در مجموع‘یافته های تحقیق نشان میدهد که بین جوّ روانی – اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و میتوان براساس جوّ روانی –اجتماعی کلاس‘پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را- هرچند در حد ناچیز-پیش بینی کرد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13926_ca4e4f7226708bf6b2d6509c4a50cdab.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
پداگومتری(آموزش سنجی)وکاربرد آن در
بهبود کیفیت آموزشی
13927
FA
دکتر عباس
بازرگان
Journal Article
1970
01
01
"Education is one genaration's investment in the next". (Kaufman & Herman, 1991). It is also considered as a primary means for solving social problems (Worthen and Sanders, 1987). With such a view, the
task of education is enormous. To carry out the task of education, there is need for an approach which is holistic and meets the expectations of the stake holders. System analysis is an approach with the required
characteristics.
In applying systems approach to such a task, the intended outcomes
are operationally defined and all possible variables that may affect it's successful completion are identfied. In planning stages, the system analyst will examine altermative ways of arranging resoures in order to predict which combination and sequence of resources are likely to lead
to task accomplishment in the least time and with least cost (Churchman, 1964 and 1965 cited in Morgan, 1990).
وظیفه نظام آموزشی بسیار گسترده است . برای اینکه این وظیفه به طور مطلوب به انجام رسد‘نظام آموزشی باید از شفافیت وکارآیی برخوردار باشد. فراهم آوردن چنین حالتی مستلزم منظور داشتن یک رویکرد کل گرا است . از طریق این رویکرد باید بتوان نظام آموزشی را با درونداد وفرآیند مناسب سازمان داد وعملکرد بهینه از آن حاصل کرد. پداگومتری(آموزش سنجی)رویکردی است که تصویر لازم را ‘ برای سازماندهی مطلوب وعملکرد بهینه ‘ بدست میدهد. این رویکرد از سه مؤلفه تشکیل میشود:الف) طراحی تحقیق وارزیابی برای شناخت مسایل نظام آموزشی وآشکارکردن چگونگی رفتار عوامل تشکیل دهنده آن یا قضاوت درباره ارزش آن عوامل ب)کاربرد نظریه های اندازه گیری در نظام آموزشی برای تصویر کردن عوامل یاد شده وج)تحلیل آماری داده ها وتدوین سیاستهای مناسب برای بهبود نظام آموزشی.
این مقاله پس از توصیف نقش هر یک از مؤلفه های پداگومتری‘به تعریفهایی از کیفیت در نظام آموزشی اشازه میکند. سرانجام چگونگی استفاده از پداگومتری را در افزایش کیفیت آموزشی بیان میدارد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13927_2fba5526ce6ac7cc2c8ff7a439b08505.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
روشهای نوین بهبود کیفیت فرایند آموزش ویادگیری و
پرورش حرفه ای معلمان در ژاپن
13928
FA
محمدرضا
سرکارآرانی
Journal Article
1970
01
01
نظامهای پیشرو آموزش و پرورش میکوشند ظرفیت تغییر‘نوآوری‘وبازسازی خود را در ابعاد گوناگون گسترش دهند. موضوع این دگرگونیها؛یادگیرنده‘موضوع یادگیری‘معلم وارتباط میان مدرسه و کلاس درس با جامعه و محیط پیرامون آنهاست. تأکید بیشتر در این میان بر روشهایی است که حساسیت شأن و منزلت اجتماعی معلم را در پرورش توانایی های حرفه ای وی و بهبود کیفی فرآیند آموزشی ویادگیری جست و جو میکنند.
براساس این دیدگاه‘مقاله حاضرکوشیده است تا روند تحول دیدگاههای سنتی پرورش حرفه ای معلمان را در دوره های مختلف تاریخ تحول آموزش وپرورش ژاپن بررسی کند و ضمن بیان روش های مختلف توسعه توانایی های معلمان در حین فعالیت های آموزشی‘مؤثرترین آنها را در بهبود کیفیت فرآیند آموزش ویادگیری مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد.
در بخش نخست مقاله‘روش های پرورش حرفه ای معلمان و بهبود فرآیند آموزش و یادگیری در سه مرحله تاریخی1)تا قبل از جنگ جهانی دوم2)پس از جنگ جهانی دوم و3) تحولات سالهای اخیر به ویژه پس از سال 1984 مورد مطالعه وبررسی قرار گرفته است .
در بخش دوم فرصت های گوناگون پرورش حرفه ای معلمان ژاپن در قالب برنامه های مراکز مسئول مطالعه شده است. ودربخش پایانی مقاله مدرسه ابتدایی کومنو در شهر ناگویا به عنوان موضوع مطالعه ای موردی در خصوص برنامه های آموزش ضمن خدمت معلمان در مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفته است ودر پایان‘این روش به عنوان مؤثرترین شیوه پرورش حرفه ای معلمان وبهبود کیفیت آموزش ویادگیری در ژاپن امروز معرفی شده است .
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13928_9838a63fb1082cbb4d0911efa32a3778.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
گزارش نخستین کنگره انجمن روان شناسی ایران (31 شهریور الی 2 مهرماه 76)
13929
FA
زهرا
تفرشی
Journal Article
1970
01
01
-
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13929_e64c671bee284c671f3c659a4135661e.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
0
1996
03
20
-
خلاصه پایان نامه های دانشجویان در رشته های مختلف (16 پایان نامه)
13930
FA
زهرا
تفرشی
Journal Article
1970
01
01
-
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_13930_707bb5ea31a7963a63c4c1e9813a7ff1.pdf