TY - JOUR ID - 17424 TI - بررسی رابطه کمال گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش آموزان JO - مجله روان شناسی و علوم تربیتی JA - JPSYEDU LA - fa SN - 1025-2835 AU - بشارت, محمدعلی AD - Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 34 IS - 1 SP - EP - KW - اضطراب امتحان KW - دانش آموزان KW - روابط موضوعی KW - کمال گرایی مثبت KW - کمال گرایی منفی KW - والدین DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین واضطراب امتحان دانش؟ آموزان است. چهارصد و بیست ودو دانش آموز (237 دختر و 205 پسر) کلاس سوم نظری رشته علوم انسانی با تکمیل مقیاس اضطراب امتحان و 386 نفر از والدین آنها (212 مادر و 174 پدر) با تکمیل مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش شکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی مثبت والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی منفی و بین کمال گرایی منفی والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. کمال گرایی مثبت والدین از طریق انتظارات واقع بینانه و مطابق با امکانات و محدودیت های فرزندان، تقویت عزت نفس فرزندان و سبک تعاملی مثبت والدین – فرزندان، کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان را توجیه می کند. کمال گرایی منفی والدین، برعکس، از طریق انتظارات یر واقع بینانه و معمولا فراتر از امکانات و تواناییهای تضعیف عزت نفس و سبک تعاملی تعارضی والین – فرزندان، با افزایش اضطراب امتحان در ارتباط قرار می گیرد. UR - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424.html L1 - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424_6b3c128de8190164fbc6d00b20c6cd22.pdf ER -