TY - JOUR ID - 12980 TI - فلسفه آموزش و پرورش و اهمیت فرهنگ از دیدگاه متیو آرنولد JO - مجله روان شناسی و علوم تربیتی JA - JPSYEDU LA - fa SN - 1025-2835 AU - زیباکلام, فاطمه AD - Y1 - 1999 PY - 1999 VL - 4 IS - 2 SP - EP - KW - آزادی KW - سنت KW - سودگرایی KW - فرهنگ KW - فلسفه KW - فلسفه آموزش و پرورش KW - مکتب رمانتیک گرایی دین DO - N2 - آرنولدشاعر‘متفکرونظریه پرداز آموزشی قرن نوزدهم است.آنچه افکار آموزشی آرنولد را هنوز ارزشمند و قابل بررسی میکند این است که مصائب و معضلات فرهنگی ناشی از صنعت که او در برخی کشورهای غربی به خصوص انگلستان تشخیص داده بود‘نه تنها در جهت بهبودی نیست ‘بلکه همان طور که وی پیش بینی کرده بود وخیم تر گشته است و وخامتش دقیقاً درهمان جهتی است که او پیشگویی کرده بود.به همین دلیل امروز توجه جهان فلسفه آموزش و پرورش بیش از پیش به وی معطوف شده و طرح آرای وی از اهمیت زیادی برخوردار است .آرنولد در عصری می زیست که تفکر سودگرایی بر آموزش و پرورش چیره بود و او به شدیدترین شکل به آزادی و آموزش و پرورش از نوعی که لیبرال ها مدافع آن بودند حمله کرد؛هرچند که خودش از مفهوم دیگری از آزادی به شدت دفاع میکند.او مدافع سرسخت سنت فرهنگی است؛به طوری که وی را "پیامبرفرهنگ"لقب داده اند .از نظر وی درمان همه نقطه ضعفهای فرهنگی و تربیتی ادراک"بهترین اندیشه ها و آثار بشری"است .دقیقاً به دلیل عشق و حساسیت وی به فرهنگ ‘فرهنگی که آن را در معرض تهاجم و از هم پاشیدگی میدید‘تفکرات آرنولد برای ما که در این عصر به همان مصائبی که او می گفت مبتلا هستیم ‘موضوعی درخور تأمل است . UR - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12980.html L1 - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12980_e38a233bfcf35d3d07cce0d6e1ce69c3.pdf ER -