TY - JOUR ID - 10593 TI - بررسی مقایسه ای اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی JO - مجله روان شناسی و علوم تربیتی JA - JPSYEDU LA - fa SN - 1025-2835 AU - محمدی, محمد حسن میرزا AD - Y1 - 2003 PY - 2003 VL - 33 IS - 2 SP - EP - KW - آموزش و پرورش KW - افلاطون KW - تعلیم و تربیت KW - فارابی KW - مطالعه تطبیقی DO - N2 - اهداف تعلیم و تربیت همواره در زمره بزرگ ترین مسائل تربیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است درباره اینکه هدف یا اهداف تعلیم و تربیت چیست میان صاحب نظران توافق نظر وجود ندارد و همین امر زمینه مورد اشاره را مسئله دار جلوه داده است در میان فلسفه تعلیم و تربیت کسانی هستند که نسبت به اهداف تعلیم و تربیت رویکرد جامع و کاملی دارند و ضروری است که همواره این رویکرد مورد توجه دست اندرکاران نظام های تربیتی قرار گیرد. از جمله بزرگ ترین آنها یکی افلاطون و دیگری فارابی است که در این مقاله اهداف تعلیم و تربیت در نظر انان بررسی و مقایسه شده است اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی در دو بخش کلی اهداف فردی و اجتماعی تقسمی شده و اهداف فردی نیز به بخش های فرعی اهداف جسمانی (بدنی) ذوقی (هنری) اخلاقی و عقلانی تقسیم شده است پس از تشریح اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه دو مربی زمینه های مشترک و متفاوت میان این دو دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . UR - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10593.html L1 - https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_10593_3434aa4afa1df17034155b5391a41f74.pdf ER -