دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
ارتباط مکان کنترل مادر و فرزند با پیشرفت تحصیلی
FA
گلرخ
شلویری
34276323
مهرناز
شهرآرای
85236654
دراین پژوهش‘رابطه مکان کنترل مادر(شامل گرایش های سه گانه درونی‘افراد قدرتمند وشانس)ومکان کنترل فرزند با پیشرفت تحصیلی(معدل کل)مورد بررسی قرار گرفت.چهارصد نفر از دانش آموزان پسر و دختر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران و چهارصد نفر مادران باسواد آنها به پرسشنامه مکان کنترل لونسون (IPC) ومقیاس مکان کنترل نوویکی-استریکلند پاسخ دادند.نتایج پژوهش نشان داد که در معدل کل دانش آموز‘به ترتیب اهمیت ‘عوامل مکان کنترل بیرونی دانش آموز‘مکان کنترل مادر با گرایش شانس ومکان کنترل مادر با گرایش درونی رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.رابطه ای بین مکان کنترل بیرونی مادر با گرایش افراد قدرتمند و پیشرفت تحصیلی به دست نیامد.
پیشرفت تحصیلی,مکان کنترل
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12976.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12976_fe3a01df538d47d3cc71bb23cab23bb9.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
روایی و پایایی مقیاس هسته کنترل نویکی-استریکلند کودکان در گروهی از
دانش آموزان دوره ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز
FA
محمدخیّر
87371732
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی وپایایی مقیاس هسته کنترل نویکی-استریکلند کودکان در گروهی از دانش اموزان دوره ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز بود.بدین منظور 2461(1260 پسرو1201دختر)دانش آموز از کلاس های سوم ابتدایی تا سوم راهنمایی مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی76-75 از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند.پس از گردآوری اطلاعات از گروه نمونه پاسخ های آزمودنی ها به مقیاس هسته کنترل ابتدا مورد تحلیل گویه قرار گرفت و گویه هایی که میانگین پاسخ آنها بین 30/0 تا70/0 بود انتخاب شدند.بدین ترتیب 15گویه از40گویه مقیاس حذف شدند.روی 25 گویه باقیمانده تحلیل عوامل صورت گرفت.نتیجه تحلیل عوامل حاصل از25 گویه با نتیجه تحلیل عوامل حاصل از 40گویه مقیاس اصلی همخوانی داشت .سپس جهت روایی بیرونی مقیاس از متغیرهایی نظیر شغل پدر‘تحصیلات والدین واندازه خانواده استفاده شد.نمره هسته کنترل مقیاس25 گویه ای با متغیرهای پیش گفته همبستگی معناداری داشت . همچنین تغییر نمره مقیاس هسته کنترل در کلاس های متفاوت با توجه به جنس آزمودنی ها مورد بررسی قرار گرفت که حاکی از روایی مقیاس بود.پایایی مقیاس با استفاده از روش بازآزمایی وآلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که حاکی از پایایی نسبتاً خوب مقیاس بود.
استریکلند,هسته کنترل‘نویکی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12977.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12977_5896439438f4b135f291fb71f97f42a8.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
رابطه پاسخ های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت ‘هدفهای اجتماعی و
ادراک خود-کارآمدی کودکان
FA
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
معصومه شکوری
فر
75843144
به منظور بررسی رابطه پاسخ های رفتاری کودکان به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت ‘هدفهای اجتماعی وادراک خود-کارآمدی‘635 دانش آموز(314 دخترو321 پسر)پایه پنجم ابتدایی مدارس سبزوار مورد بررسی قرار گرفتند.ابتدا کلیه آزمودنی ها به پرسش های 1 و2 آزمون موقعیت فرضی مبهم پاسخ دادند.براساس پاسخ به این دو پرسش‘گروههای اسناددهنده خصومت واسناد دهنده عدم خصومت که هرگروه شامل دانش آموزان کناره گیر‘پرخاشگر و مسئله گشا بودند شناسایی وبقیه از پژوهش حذف شدند.سپس آزمودنی های (204نفر)هرگروه به طور انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند و به پرسش های 3و4 آزمون موقعیت فرضی پاسخ دادند.یافته ها حاکی از این است که دانش آموزان با سبکهای اسنادی مشابه دارای پاسخ های رفتاری متفاوتی هستند.به علاوه‘دانش آموزان کناره گیر‘پرخاشگر ومسئله گشا در هر دو گروه اسناددهنده خصومت و عدم خصومت در انتخاب هدفهای اجتماعی وارزیابی خود-کارآمدی در رسیدن به این هدفها با هم متفاوتند.به طو کلی اگر چه اسنادنیت در تعیین پاسخ های رفتاری نقشی مهم دارد؛اماانتخاب هدف های اجتماعی وادراک خود-کارآمدی عاملی مؤثر در ایجاد تفاوت های رفتاراجتماعی کودکان میباشد.
اسناد نیت,خود-کارآمدی,هدفهای اجتماعی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12978.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12978_2e7cfdd8260b0dc203c508111f159b9c.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
استفاده از رسانه های گروهی نزد دانش آموزان دوره راهنمایی ومتوسطه شهرتهران
FA
کمال
درانی
j_a1363@yahoo.com
پژوهش حاضردرپی بیان میزان ونوع استفاده از رسانه ها توسط دانش آموزان دختر وپسرمقاطع تحصیلی راهنمایی ودبیرستان است.به همین منظور 1002 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مناطق2‘3‘6‘13‘16 شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج تحقیق بیانگر این است که گروه نمونه از رسانه تلویزیون بیشتر استفاده میکند ونیز بهره مندی آنها از برنامه های نمایشی و فیلم این رسانه در اولویت قراردارد.در ادامه به بررسی مقایسه ای استفاده از رسانه ها بین گروههای پسر و دختر پرداخته شد.همچنین این گروهها به تفکیک مقاطع تحصیلی نیز مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج حاصل از این پژوهش علاوه بر این که به مدیران رسانه ها در جهت برنامه ریزی هرچه بیشتر کمک میکند‘به اولیا ومربیان نیز این امکان را میدهد که اثرات تربیتی این رسانه ها را بر فرزندان و دانش آموزان خود بسنجند.نتایج گویای آن است که مناطق جغرافیایی مختلف در سطح شهر از رسانه های مختلفی استفاده میکنند.به طور مثال‘درصد استفاده از ویدیو در مناطق شمال شهر بیشتر از مناطق جنوب شهر است .
برنامه ریزی رسانه های گروهی,رسانه های گروهی,نماد و رسانه های گروهی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12979.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12979_590b66f838184da864faf4bec50d535c.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
فلسفه آموزش و پرورش و اهمیت فرهنگ از دیدگاه متیو آرنولد
FA
فاطمه
زیباکلام
38988937
آرنولدشاعر‘متفکرونظریه پرداز آموزشی قرن نوزدهم است.آنچه افکار آموزشی آرنولد را هنوز ارزشمند و قابل بررسی میکند این است که مصائب و معضلات فرهنگی ناشی از صنعت که او در برخی کشورهای غربی به خصوص انگلستان تشخیص داده بود‘نه تنها در جهت بهبودی نیست ‘بلکه همان طور که وی پیش بینی کرده بود وخیم تر گشته است و وخامتش دقیقاً درهمان جهتی است که او پیشگویی کرده بود.به همین دلیل امروز توجه جهان فلسفه آموزش و پرورش بیش از پیش به وی معطوف شده و طرح آرای وی از اهمیت زیادی برخوردار است .آرنولد در عصری می زیست که تفکر سودگرایی بر آموزش و پرورش چیره بود و او به شدیدترین شکل به آزادی و آموزش و پرورش از نوعی که لیبرال ها مدافع آن بودند حمله کرد؛هرچند که خودش از مفهوم دیگری از آزادی به شدت دفاع میکند.او مدافع سرسخت سنت فرهنگی است؛به طوری که وی را "پیامبرفرهنگ"لقب داده اند .از نظر وی درمان همه نقطه ضعفهای فرهنگی و تربیتی ادراک"بهترین اندیشه ها و آثار بشری"است .دقیقاً به دلیل عشق و حساسیت وی به فرهنگ ‘فرهنگی که آن را در معرض تهاجم و از هم پاشیدگی میدید‘تفکرات آرنولد برای ما که در این عصر به همان مصائبی که او می گفت مبتلا هستیم ‘موضوعی درخور تأمل است .
آزادی,سنت,سودگرایی,فرهنگ,فلسفه,فلسفه آموزش و پرورش,مکتب رمانتیک گرایی دین
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12980.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12980_e38a233bfcf35d3d07cce0d6e1ce69c3.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
تفکر خلاق و باروری آن در سازمانهای آموزشی
FA
سید محمد
میرکمالی
75973955
مقاله حاضر به منظور بررسی مفاهیم تفکر خلاق و توصیف وضعیت آن در سازمانهای آموزشی‘مخصوصاً مدارس که ممکن است منجر به خلاقیت بیشتر شود‘تدوین یافته است .پس از ارائه تعاریف تفکر خلاق‘ویژگی های تفکر خلاق مورد بررسی قرار گرفته ودرنهایت تفاوت های بین تفکر خلاق و تفکر عادی معرفی شده است . ضمن آن که فرآیند یا مراحل شکل گیری تفکر خلاق مورد توجه قرار گرفته است ‘وضعیت مدارس در رابطه با تفکر خلاق با تکیه بر پژوهش های انجام شده نیز مورد مطالعه قرار گرفته است و به موانع آن در مدارس جامعه ما اشاره شده است . در انتهای مقاله‘راه کارهای به وجودآمدن تفکر خلاق در مدارس پیشنهاد شده است.
تفکر خلاق,حل مسئله,خلاقیت,نوآوری
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12981.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12981_ff3c2312242df39d909ef20c2431add4.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
معرفی کتاب: روش های تحقیق در علوم رفتاری
FA
رضا
زمانی
97332697
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12982.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12982_31cd958249ed5165beb9e83a5e8d866a.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
معرفی کتاب : رشد جنسیت
FA
زینت
اثباتی
47196854
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12983.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12983_24ec9d76d804cbf2570dc5d2ec7f7856.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
4
2
1999
06
22
معرفی کتاب: روش 3 ، (شناخت شناخت)
FA
رئوف آهو
قلندری
22219882
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12984.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12984_0a1d4ef89011c8ee3b0d0ad498440e59.pdf