دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
کتاب و عالم سوم پوپر
FA
دکتر عباس
حری
89984263
کتاب از دیدگاه پوپر محصولی از انسان است که بالاستقلال وجود دارد و میتوان از طریق آن پدیدآورنده اش را شناخت. از نظر وی شناخت پدیدآورنده از این طریق"عینی"تر است تا استفاده از مجراهای دیگری چون روانشناسی و رفتارشناسی. در این مقاله سعی شده است که نقطه نظرهای پوپر در باب کتاب مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12949.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12949_2be27e988018a038b55a1a9382c8c2ed.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
سیاستها و برنامه های اطلاعات علمی و فنی
کشورها در سطح ملی و بین المللی
FA
نوشته پاولین
اثرتن
31782753
عبدالحسین
آذرنگ
26358264
سیاست گسترش خدمتهای اطلاعاتی اگر بخشی از سیاست و برنامه ریزی علمی‘فنی و اقتصادی هر کشور را تشکیل دهد‘میتواند برای اعمال نظارت‘ایجاد هماهنگی‘و توسعه منابع اطلاعاتی مؤثر واقع گردد‘وانتشار نتیجه پژوهشهای علمی و فنی‘ونیز بهبود خدمتهای اطلاعاتی را تسریع بخشد.در این مقاله ‘ برنامه ها و سیاستهای ملی اطلاعاتی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12950.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12950_6aad4aa1461daabb5254a8d3929a569c.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
مروری بر رده بندی نظری و رده بندی عملی
FA
محمود
حقیقی
59111138
طرحهای رده بندی را میتوان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. مهمترین ویژگی رده بندی عملی(رده بندی کتابخانه ای و رده بندی کتابشناسی)پیوند آن با طبقه بندی علوم است . میزان وابستگی و انطباق رده بندیهای عملی و نظری مسئله اساسی مورد بحث در این مقاله است. به منظور حفظ توالی منطقی و پیوستگی مطلوب موضوعها و دوام و پایداری رده بندی در کتابخانه ها باید نظم علمی اساس تنظیم کتب قرار گیرد‘اما در انطباق رده بندی کتابها با نظم علمی باید جنبه های عملی گروه بندی کتب را نیز مورد توجه قرار داد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12951.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12951_63e7e91ac408c5008c6fd9153459b2b2.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی
نوشته های ویژه نوسوادان
FA
دکتر محمد حسین
دیانی
17587495
طی سالهای گذشته چند عنوان کتاب به زبان فارسی برای نوسوادان نوشته و پخش شده است ‘اما معیارهایی که این کتابها براساس آنها نوشته شده مشخص نیست. در نوشته های فارسی به گونه کیفی به اهمیت نقش طول کلمه‘طول جمله و تعداد پیامهای موجود در هر جمله در خواناتر کردن نوشته ها اشاره شده است ولی معیار کمی برای تشخیص سطح خوانایی نوشته ها ارائه نشده است. این بررسی در پی آن بوده است که دریابد آیا میتوان از سه فرمول موجود برای تشخیص سطح خوانایی نوشته های کتابهای انگلیسی زبان در مورد تشخیص سطح خوانایی نوشته های فارسی بهره برد. بررسی نشان داد که چنانچه در هر یک از فرمولها تغییراتی داده شود هر سه فرمول قادرند به گونه ای ساده و سریع سطح سادگی یا سطح خوانایی نوشته های فارسی را مشخص سازند.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12952.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12952_93708cd2e3b0f982a1032cac95b1c0af.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
نقد معیارهای بکار رفته در سنجش کارآیی
کتابخانه
FA
دکتر اسداله
آزاد
64558185
ارزیابیهای فعالیتهای کتابخانه ای تاکنون بر یکی دو جنبه بیش از سایر جنبه ها تأکید داشته است. آنچه در این ارزیابی ها دیده نمی شود یکی کل برنامه های خدماتی و دیگری استفاده از معیارهای چند جانبه است. در این بررسی پس از مطالعه انواع گوناگون ارزیابیهایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته‘پیشنهادهایی برای جامعیت بخشیدن به اینگونه ارزیابیها ارائه شده است .
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12953.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12953_a33d2c2e39b174cdd7d918f1ddb44b3a.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
خدمات کامپیوتری مرجع و تأثیر آن بر
کتابداری شاغل
FA
رابرت
اس.برگس
21197498
طاهره
زرین
53737493
خودکارکردن فعالیتهای کتابخانه بر روند کار کتابخانه و عملکرد کتابداران اثرات تعیین کننده دارد. هم نقطه نظر کتابداران را نسبت به حرفه خود و هم تلقی دیگران را نسبت به کتابداری دگرگون میسازد.در این مقاله سعی شده است این اثرات بر فعالیتهای بخش مرجع و نیز سایر بخشهای کتابخانه مورد بررسی قرار گیرد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12954.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12954_69af5f5a2fb82eaad4ffa7e33772227f.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
3-4
0
1987
03
21
کتابشناسی خلیل بن احمد فراهیدی
FA
فرامرز
مسعودی
22643358
ابوعبدالرحمن خلیل بن احمد بن عمر بن تمیم الفراهیدی یا الفرهودی‘از علمای نحو و لغت در سده دوم هجری است. وی از بنیانگذاران علم العروض است‘با علم موسیقی نیز آشنایی داشته و اشعاری منسوب به او بجای مانده است.کتابشناسی حاضر‘منابع و تحقیقاتی است که درباره این دانشمند پارسا نگاشته شده است. در تدوین آن هیچگونه قیدزمانی ‘ملی وزبانی در نظر گرفته نشده ‘بلکه تنها شرط رؤیت منابع و قابلیت دسترسی آنها برای گردآورنده ملاک بوده است .
کتابشناسی در 2 بخش تنظیم شده است . بخش اول منابع تا سال 1900 میلادی و بخش دوم منابع بعد از این سال را دربرمیگیرد.تنظیم بخش اول‘تاریخی و براساس سال وفات مؤلفان و بخش دوم براساس الفبای نام آنهاست.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12955.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12955_4c23b6f87f2ecea636b043e6e46d2862.pdf