دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ی افسردگی (CDI در نوجوانان 13 تا 15 ساله)
FA
unknown
52665975
تحقیق حاضر به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی (اعتبار، روایی و تحلیل عوامل) پرسشنامه ی افسردگی (CDI) در دانشآموزان دختر و پسر پایه ی سوم راهنمایی و اوّل دبیرستان اهواز میباشد. 399 دانشآموز دختر و پسر مدارس راهنمایی و دبیرستانی با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عوامل, با استفاده از تحلیل مؤلّفههای اصلی شش عامل را به دست داد. در این میان، عامل یکم بیشترین سهم واریانس سؤالات پرسشنامه را تبیین مینماید. علاوه بر این، ضرایب اعتبار باز-آزمایی81/0، آلفای کرونباخ 88/0 و تنصیف 83/0 برای کلّ پرسشنامه به دست آمد. همچنین، ضریب همبستگی بین پرسشنامه ی افسردگی (CDI) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان 36/0 در کلّ نمونه، 55/0 برای دختران و 22/0 برای پسران محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر و عرب زبان و فارسی زبان از لحاظ میزان افسردگی تفاوت وجود ندارد.
کلید واژهها: مقیاس افسردگی (CDI). اعتبار. روایی. افسردگی. تحلیل عاملی.
اعتبار,افسردگی,تحلیل عاملی,روایی,مقیاس افسردگی (CDI),مقیاس افسردگی (CDI). اعتبار. روایی. افسردگی. تحلیل عاملی.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27191.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27191_f2e5871ee02f27e4d0594fbb6221aad5.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
محیط فراگیر یادگیری پسند: موردی از نوآوری آموزشی و کاربرد آن در تحقق هدف های آموزش برای همه
FA
unknown
52665975
نوآوری آموزشی با به بارآوردن اندیشه های نو در نظام آموزشی سر و کار دارد. رویکرد "محیط فراگیر یادگیری-پسند"(مفید)را می توان موردی از نوآوری آموزشی به شمار آورد. ازطریق این رویکرد، میتوان فرصت های آموزش و یادگیری را برای همهی کودکان، بدون توجّه به ویژگیهای آنان(ازقبیل: جنسیّت، تواناییهای جسمانی، تفاوت های زبانی،قومی و غیره)فراهم کرد. در محیط فراگیریادگیریپسند، فعّالیّت معلّم درجهت ارتقای کیفیّت محیط یادگیری و کیفیّت عملکرد یادگیرنده است.این امر به ویژه در پرورش مهارتهای زندگی قابل توجّه است.علاوه بر آن، نوآوری یادشده رویکردی مناسب برای تحقّق برنامه ی "آموزش برای همه"(EFA)است. برنامهی "EFA" که به وسیلهی چندین سازمان بینالمللی و164کشورجهان مورد تـأییدقرارگرفته است، شش هدف اساسی رادنبال می کند. در این مقاله ابتدا به هدف های برنامه ی "EFA" اشاره میشود, سپس ویژگیهای "مفید" مورد تحلیل قرارمیگیرد و چگونگی استفاده از آن در برنامه یاد شد و نیز در ارتقای کیفیّت یادگیری بحث میشود.
آموزش برای همه.,آموزش فراگیر,پسند,علّم,نوآوری آ موزشی,یادگیرنده
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27192.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27192_40ddd9b498d4752bc8d8dc39c10ed851.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
خلاقیّت و سلامت روانی
FA
unknown
52665975
به منظور بررسی رابطهی خلاّقیّت و سلامت روان و همچنین تعیین این مطلب که هر یک از عناصر خلاّقیّت(ابتکار، بسط، انعطاف پذیری و سیّالی) تا چه حد می توانند ملاک های سلامت روان را پیش بینی کنند،248 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و از نظر میزان خلاّقیّت و ملاک های سلامت روانی به ترتیب توسط آزمون خلاّقیّت و مقیاس های اضطراب و افسردگی، حرمت خود و تنیدگی ادراک شده، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ضرایب همبستگی نشان دادند که خلاّقیّت با سلامت روان رابطهی معنادار دارد؛ به عبارت دیگر افرادی که سطح خلاّقیّت بالاتری داشتند، اضطراب، افسردگی و تنیدگی کمتری را تجربه می کردند و در ضمن, ارزش بیشتری برای خود قائل بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها، متغیّر ابتکار، توان پیش بینی نمرات افسردگی و تنیدگی ادراک شده را داشت. علاوه بر آن، نتیجه ی تحلیل واریانس نمره های خلاّقیّت آزمودنی های دانشکده های مختلف، بیانگر این مطلب بود که دانشجویان رشتهی هنر نسبت به دانشجویان رشته ی ادبیّات و علوم انسانی به طور معنادار، خلاّق تربودند.
کلید واژهها: خلاّقیّت. سلامت روان. دانشجو. هنر. ادبیّات و علوم انسانی
ادبیّات و علوم انسانی,خلاّقیّت,دانشجو,سلامت روان,هنر
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27193.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27193_7ff7f4891716c81200995c43799acf8f.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
"فن آوری پردازش گفتار" و کاربرد آن در کتابخانه
FA
unknown
52665975
گفتار، یکی از روشهای آسان و کارآمد مبادلهی اطّلاعات توسّط انسانها به حساب میآید. به همین دلیل ایجاد قابلیتهای درک و تولید گفتار در ماشین نیز تحت عنوان" فنآوری پردازش گفتار" عمل انتقال اطّلاعات به آن را سریعتر و راحتتر می کند. تاریخ شروع طراحی سیستم های تولید گفتار به قرن هجدهم و قبل از سیستم های تشخیص گفتار در قرن بیستم باز میگردد. علت این امر، سادهتر بودن تولید گفتار رایانهای نسبت به تشخیص است. در سیستمهای تولید گفتار، از قواعد آواشناسی استاندارد هر زبان خاص برای تولید گفتار استفاده میشود و در سیستمهای تشخیص گفتار از دو روش تشخیص بر مبنای کلمات هر زبان خاص و تشخیص بر مبنای واجهای – عناصر صوتی تشکیل دهندهی هرکلمه – هر زبان استفاده میشود. کاربردهای فنآوری پردازش گفتار در این مقاله در مقولهی کاربردهای کلّی و کاربرد در کتابخانه با تأکید بیشتر، مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این مقاله در دو مقولهی مجزّا، کاربردهای مورد استفادهی کتابداران و کاربران بررسی شده است. محدودیتهای فنآوری تشخیص گفتار قابل بررسی است و در نهایت عواملی مانند آموزش، انتظامات، انگیزه، آزمونپذیری، و انتخاب سیستم متناسب با وظیفهی مورد انتظار از عوامل موفّقیت فنآوری تشخیص خصوصاً تشخیص گفتار به حساب میآیند.
فن آوری تشخیص گفتار,فن آوری تولید گفتار,کاربرد,کتابخانه
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27194.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27194_e8dc153260a59d4f236cfd7439d5dfd3.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
تبیین و نقد نظریه ی انسان برتر نیچه و دلالت های آن در تعلیم و تربیت
FA
unknown
52665975
مقالهی حاضر تلاشی برای تحلیل و نقد و تبیین افکار"نیچه" در قلمرو انسان شناسی است . نیچه فیلسوفی است که به مسائل گوناگون فلسفی و تربیتی توجّه کرده است, او علاقهی خاصّی نسبت به این مسائل دارد با در نظر گرفتن این حقیقت که در کشور ما تعدادقابل ملاحظه ای تحقیق در مورد انسان شناسی و تعلیم و تربیت از دیدگاه "نیچه" انجام نشده, تصمیم گرفته شد افکار این فیلسوف در قلمرو انسان شناسی و تعلیم و تربیت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.او برخی روشهای تربیتی را برای رسیدن به مقام انسان برتر مطرح می کند از قبیل :استفاده از گفت و گو،تفکّر انتقادی، و خودانضباطی. فرضیه هایی که در این پژوهش ارائه می دهیم عبارتند از:1. هدف غایی تربیت از منظر"نیچه" ارتقای انسان به مقام انسان برتر است. 2. اصول از منظر نیچه شامل اصل آزادی، تداوم عمل مطلوب،تفکّر، اعتدال.می باشد.3. محتوای مورد تـأکید او: فرهنگ و هنر،تارسیخ،تربیت بدنی.است. 4. روشهای تربیتی مورد تـأکید او شامل: روش اجرای فعّالیّتهای مورد علاقه،روش خودکنترلی،روش تفکّر انتقادی،روش محوّل کردن وظیفه در حدّ توان،روش پرورش متوازن توانمندیها و استعدادها.است.
انسان شناسی- انسان برتر- اهداف غایی-اهداف واسطهای- روشها- محتوا- نقد
انسان برتر,انسان شناسی,اهداف غایی,اهداف واسطهای,روشها,محتوا,نقد
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27195.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27195_8425bc94a44e3d1bb3c8c026b2702c00.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
بررسی تحلیلی رابطه ی وزن نوزازادان به هنگام تولد و فراوانی آسیب های زیستی, شناختی و حرکتی
FA
unknown
52665975
برنامههای مداخلهای,پیشگیری,کم وزنی در هنگام تولّد,معلولیّت
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27196.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27196_f5876466d07c7e68d1caa8dba732b34b.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک
FA
unknown
52665975
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی نگهداری ذهنی عدد وردیف کردن عملیّاتی براساس نظر "پیاژه" انجام شده است . طبق نظر "پیاژه"، عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی است . وقتی کودک واجد نگهداری ذهنی میشود، می تواند آنها را یک به یک مطابقت دهد . دراین مطابقت ، علاوه برآنکه عناصررا ردیف می کند ، عناصر رادرهم طبقه بندی می کند . سؤال اصلی این است که اگر عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی باشد، آیا بین عدد وردیف کردن رابطهی علّت ومعلولی برقرار است ویا اینکه صرفا" همبستگی بالایی دارند ودریک سن به استقرار می رسند ؟ براین اساس دو فرضیّه مطرح شده است که طّی آنها هرآزمودنی که واجد نگهداری ذهنی عدد باشد، واجد ردیف کردن نیز میباشد . فرضیّهی دیگر آن است که بین تغییرات نمرات عدد ونمرات ردیف کردن ، همبستگی بالا ومعتبری وجود دارد . برای آزمون فرضیه ها، 180 نفر از دانش آموزان دبستانی شهر تهران در سه دستهی سنّی 6 ، 7 و 8 ساله به صورت تصادفی ومرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها براساس روش بالینی "پیاژه" و استفاده از مصاحبهی بالینی انجام گرفته است. داده های جمع آوری شده براساس دستورالعمل نمره گذاری, که توسّط پورحسین (1370)برای جمعیّت ایرانی اعتباریابی شده است، به صورت دادههای فاصلهای توسّط مشخّصه های آماری همبستگی "پیرسون"، آزمون tو تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سن، عامل اصلی تحوّل شناختی است وکودکان ایرانی درسنّ 8 تا 8 سال و 11 ماه واجد نگهداری ذهنی عدد وردیف کردن عملیاتی میشوند. همچنین بین فهم عدد وتوانایی ردیف کردن رابطهی علّیّت وجود ندارد بلکه این دو توانایی با یکدیگر توازی وهمبستگی بالایی دارند؛ به عبارت دیگر, این ساختها همدیگر را تسهیل میکنند .
تحوّل,ردیف کردن عملیّاتی,عملیّات منطقی عینی,نگهداری ذهنی عدد
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27197.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27197_90949b6cfd26574a426edea70f6f3485.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
رابطه نگرش مدیران نسبت به شغلشان با عوامل فشارزای شغلی آنها در دانشگاه فردوسی مشهد
FA
unknown
52665975
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نگرش مدیران ارشد، میانی و عملیاتی نسبت به شغلشان و عوامل فشارزای روانی – شغلی آنان در دانشگاه فردوسی است، یکصد نفر از مدیران مرد دانشگاه فردوسی مشهد در این پژوهش شرکت کردند . برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استرس شغلی و نگرش سنج مدیران استفاده نتایج پژوهش نشان داد که : 1.بین نگرش مثبت مدیران نسبت به شغلشان با عوامل فشارزای روانی – شغلی آنان رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد . 2. بین نگرش مثبت مدیران علمیاتی و میزان عوامل فشارزای روانی – شغلی آنان رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد. 3. بین نگرش مثبت مدیران ارشد و عوامل فشارزای روانی – شغلی آنان رابطه معنی دار وجود ندارد. .4. بین نگرش مثبت مدیران میانی و عوامل فشارزای روانی – شغلی آنان رابطه معنی دار وجود ندارد . 5. مدیران ارشد و عملیاتی نسبت به مدیران میانی به طور معنی داری از میانگین فشارزای روانی – شغلی بیشتری برخوردارند.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون آنالیز واریانس نشان داد که بین فشار روانی و نگرش مثبت مدیران نسبت به شغل شان رابطه معنادار وجود دارد.
تنیدگی(فشار روانی ),دانشگاه فردوسی,شغل,مدیران,نگرش
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27198.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27198_29b2cd4a11745fefecc14912d2f95dd8.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
37
1
2008
10
22
بررسی مقایسهای فشارهای شغلی و روشهای مقابله با آن در بین مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران
FA
unknown
52665975
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای فشارهای شغلی و روشهای مقابله با آن در بین 96 نفر از مدیران مدارس متوسطه دولتی (53 مدیر زن و 43 مدیر مرد) در 10 منطقه آموزشی شهر تهران صورت گرفته است. دادهها از طریق دو پرسشنامه فشارشغلی و روشهای مقابلهای گردآوری شد. نتایج تحقیق گویای آن است که بین فشارشغلی مدیران زن و مرد مدارس متوسطه شهر تهران تفاوت معنیداری وجود ندارد. فشارشغلی هر دو گروه در رابطه با عوامل فشارزای ناشی از نقش، روابط کاری در سازمان و ساختار آن وضعیتی مشابه را نشان داد، اما در زمینه عامل فشارزای ناشی از شغل و محیط کار تفاوت معنیداری بین دو گروه زن و مرد مشاهده گردید. متغیرهای جمعیتشناختی تحصیلات، سابقه کار و سابقه مدیریت رابطه منفی و معنیداری را با فشارشغلی نشان دادهاند. یافتههای پژوهش مؤید وجود رابطه منفی و معنیدار بین روشهای مقابلهای مسألهمحور در هر چهار مؤلفه حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری، مشکلگشایی برنامه ریزیشده و ارزیابی مجدد مثبت با فشارشغلی است. در عین حال، نتایج تحقیق نشان داد که روشهای مقابلهای هیجانمحور در هر چهار مؤلفه رویارویی مقابلهای، دوریگزینی- فاصلهگیری، فرار- اجتناب و خویشتنداری رابطه منفی و معنیداری با فشارشغلی دارند.
کلید واژگان: فشارشغلی. روشهای مقابلهای.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27199.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_27199_5b18816271b21dc7c0c88c1a8783a178.pdf