دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
بررسی رابطه کمال گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش آموزان
FA
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین واضطراب امتحان دانش؟ آموزان است. چهارصد و بیست ودو دانش آموز (237 دختر و 205 پسر) کلاس سوم نظری رشته علوم انسانی با تکمیل مقیاس اضطراب امتحان و 386 نفر از والدین آنها (212 مادر و 174 پدر) با تکمیل مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش شکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی مثبت والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی منفی و بین کمال گرایی منفی والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. کمال گرایی مثبت والدین از طریق انتظارات واقع بینانه و مطابق با امکانات و محدودیت های فرزندان، تقویت عزت نفس فرزندان و سبک تعاملی مثبت والدین – فرزندان، کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان را توجیه می کند. کمال گرایی منفی والدین، برعکس، از طریق انتظارات یر واقع بینانه و معمولا فراتر از امکانات و تواناییهای تضعیف عزت نفس و سبک تعاملی تعارضی والین – فرزندان، با افزایش اضطراب امتحان در ارتباط قرار می گیرد.
اضطراب امتحان,دانش آموزان,روابط موضوعی,کمال گرایی مثبت,کمال گرایی منفی,والدین
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424_6b3c128de8190164fbc6d00b20c6cd22.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
سازه گرایی واقع گرایانه: بازسازی سازه گرایی شخصی جرج کلی
FA
خسرو
باقری
52281771
در وهله اول، سازه گرایی در برابر واقع گرایی قرار دارد. در حالی که واقع گرایان اصرار می ورزند که دانش صادق ما مطابق با واقع است، سازه گرایان مفهوم مطابقت را طرد و ادعا می کنند که ذهن در کار خود برای فراهم آوردن سازده ها از واقعیت مستقل است. از این رو تا جایی که دانش مورد نظر است روان شناسان سازه گرا همچون جرج کلی و ژان پیاژه به مفهوم سازگاری و نه مطابقت با واقعیت توسل جسته اند. هر چند باید به سازه گرایان حق داد که ادعا کنند مفهوم مطابقت با واقعیت، مساله آفرین است، اما انتقاد آنها تنها در مورد واقع گرایی خام قابل اعتناست. در مقابل، در مقاله حاضر استدلال شده است کهمی توانیم همچنان از مطابقت با واقعیت سخن بگوییم، بدون آن که لازم باشد توانایی سازه ای ذهن را نادیده بگیریم. این از آن رو است که از حیث معرفت شناختی، مفهوم مطابقت برای صدق نظریه های ما حیاتی است، در حالی که از سوی دیگر نیز سازگاری با واقعیت، قاصر از آن است که معیاری با کفایت برای صدق باشد. موضع ابزارانگارانه در مورد دانش، از این ضعف برخوردار است که نمی تواند میان کفایت و صدق سازه ها تمایز قائل شود. نتیجه این است که ما می توانیم بصیرت های سازه گرایان در مورد گرانبار بودن واقعیت ها از نظریه را بپذیریم بدون آن که لازم باشد مفهوم مطابقت با واقعیت را کنار بگذاریم . در واقع سازه گرایی نیازمند آن است که واقع گرایانه شود.
ابزار انگاری,انسجام,جرج کلی,روان شناسی,سازه گرایی,صدق,مطابقت با واقعیت,واقع گرایی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17425.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17425_1b727f41338812bdfcd102a1cb7beea1.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
بررسی رابطه ارزشیابی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان از درس استادان در سالهای تحصیلی 78-77 تا 80-79
FA
نوروز علی
کرمدوست
51145323
در این پژوهش رابطه میان میانگین نمرات ارزشیابی دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان در دروس تدریس شده در سالهای 80-77 بررسی شد و برای حدود 450 درس تدریس شده که نمره ارزشیابی آنا نیز در دسترس بود همبستگی بسیار ضعیفی (135/0=r) در سطح معنی داری 003/0 مشاهده گردید. علاوه بر آن، بین میانگین نمرات دروس و میانگین نمرات ارزشیابی هر یک از چهار سوال اول فرم ارزشیابی استاد، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد که به جز سوال دوم (توانایی استاد در بیان و تفهیم مطالب) که همبستگی مثبت و ضعیفی (168/0=r) را در سطح معنیداری 004/0 نشان میداد در سه مورد دیگر رابطه معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه جالب توجهی که از مقایسه نمرات دروس متفاوت تدریس شده بوسیله استادان دانشکده به دست آمده نشان میدهد که میانگین نمرات دروس مختلف مستقل از استا درس نیست.
ارزشیابی,اعضای هیات علمی,تدریس,دانشجویان,دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی,دانشگاه تهران
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17426.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17426_35ecb277ef19d78aa7e7e5366c40c4b5.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران
FA
مسعود غلامعلی
لواسانی
76746493
در پژوهش حاضر، به منظور تدارک یک مدل معادلات ساختاری، 730 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر) در گروه های تحصیلی فنی و مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی به صورت نمونه تصادفی انتخاب شدند. ویژگیهای فردی آزمودنیها یعنی جنسیت و رشته تحصیلی، به علاوه انگیزه پیشرفت، خودکار آمدی رایانه، تجربه رایانه، اضطراب خصیصهای و اضطراب رایانه آنان بر مبنای مقیاس های معتبر اندازه گیری شد . در این مدل تجربه رایانه اضطراب خصیصه ای انگیزه پیشرفت و ویژگیهای فردی معرف سازههای ننهان برونزا و خودکار آمدی رایانه و اضطراب رایانه معرف سازههای نهان و درونزا تلقی گردید. مدل با حضور سازهها و نشانگرهای مربوط در سطح نسبتا مناسبی برازش شد. شاخص برازندگی تطبیقی (91/0= CFI) و متوسط باقیماندههای استاندارد شده (048/0= SRMR) به دست آمد. این مدل مشخص میکند که بویژه ویژگیهای فردی و تجربه رایانه به افزایش خودکار آمدی رایانه و در تداوم این مسیر به کاهش اضطراب رایانه دانشجویان منجر میشود.
اضطراب خصیصهای,اضطراب رایانه,تجربه رایانه,خودکار آمدی رایانه,مدل معادلات ساختاری
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17427.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17427_9eb4304d02d633e2b95ce11cedcd2f07.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو
FA
خدایار
ابیلی
64267353
محمدرضا
هداوندی
35223284
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو با استفاده از الگوی (CIPP) در سالهای 79 و 80 است. این تحقیق از نوع ارزیابانه است. جامعه آماری از پنج زیر جامعه 1) آموزش دیدگان 2) سرپرستان 3) مدیران ادارات 4) مدرسان، و 5) مدیران اجرایی موسسات آموزشی تشکیل شده است. نمونه مورد بررسی شامل 528 کارمند، 126 سرپرست، 9مدیر اداره، 8 مدیر اجرایی، 72 مدرس و 8 موسسه آموزشی است. روش نمونهگیری شمارش کامل افراد و از نوع تصادفی طبقهای است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و فرم مصاحبه بوده است. روش آماری 1) آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین) و 2 آمار استنباطی (خی دو) است. یافتهها نشان میدهد که بستر آموزش در سطح مطلوب ارزیابی قرار دارد. در زمینه فنی و مهندسی 1) مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران و 2) شرکت کنترونیک؛ در زمینه کامپیوتر 1) شرکت داده پردازی و 2) انستیتو ایز ایران؛ در زمینه اداره مالی بازرگانی 1) موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و 2) انجمن حسابداران خبره ایران ؛ در زمینه مدیریت و سرپرستی، سازمان مدیریت صنعتی؛ و سرانجام در زمینه زبان انگلیسی، لینگافن همگی در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی قرار دارند.
ارزشیابی آموزشی,خدمات آموزشی,دورههای آموزشی,کیفیت آموزش,موسسه آموزشی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17428.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17428_156233426c3026ef4db43bfd9609d935.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
بررسی وضعیت نمایه سازی و چکیده نویسی در مراکز اطلاع رسانی کشور
FA
معصومه
باقری
37846837
این مقاله با بررسی خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در 45 مرکز ایرانی تولید کننده این خدمات کوشش دارد تصویری از وضعیت فعالیتهای نمایه سازی و چکیده نویسی کشور را ارائه دهد. بدین منظور امکانات و موانع پیشرفت مراکز دست اندرکار فعالیتهای نمایه سازی و چکیده نویسی، زمینه موضوعی فعالیت ها، نوع پایگاه های اطلاعاتی، شیوه و زبان نمایه سازی آنها مورد توجه قرار گرفته است و همچنین از قابلیت های مدیران، نمایه سازان و چکیده نویسان سخن رفته است.و نتایج بررسی حاکی از نبود یا کمبود خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در برخی مطالب تخصصی و اندک بودن نمایه نامهها و چکیدهنامههای جاری است. دو مرکز عمومی و هشت مرکز تخصصی نمایه منابع موجود در پایگاههای اطلاعاتی خود را منتشر میکنند. دو دانشگاه نمایه پایان نامه فارغ التحصیلان خود و یک مرکز نمایه و متن کامل استانداردها را به صورت پیوسته در دسترس عموم قرار میدهند. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران با انتشار دو نمایه نامه و چهار چکیده نامه جاری فعالترین مرکز در زمینه تولید خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی است.
ایران,پایگاههای اطلاعاتی,چکیده نویسی,مراکز اطلاع رسانی,نمایه سازی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17429.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17429_5ec22e9adb0cf16c3ee2b9ae04cd3b21.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
بررسی خود تنظیمی یادگیری دانشآموزان و والدین: مطالعه نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی
FA
معصومه
صمدی
92411478
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموزان و خود تنظیمی والدین آنها با توجه به نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی است. به همین منظور، تعداد 120 دانشآموزان دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و با پاسخگویی به پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموز و خود تنظیمی والدین، ادراک خود را از راهبردهای خود تنظیمی و خود تنظیمگری والدینشان نشان دادند. از معدل تحصیلی آنان نیز به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده گردید دادههای حاصل شده با آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان قوی و متوسط با دانشآموزان ضعیف و همینطور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدین دانشآموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف تفاوت معنیداری وجود دارد.
جنسیت,خودتنظیمی والدین,راهبردهای خود تنظیمی,عملکرد تحصیلی,یادگیری
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17430.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17430_be1906102932b4e65905708db23e9d72.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
ریشههای تاریخی و آثار تربیتی اعقتیاد به برگزیدگی در آیین یهود
FA
شهین
ایروانی
32499983
در طول تاریخ قوم یهود همواره نسبت به دیگر اقوام و ادیان مدعی برگزیدگی بوده است. به همین دلیل، دیانت و قومیت در این دین بر هم انطباق دارد و یهودیت باید همواره در انحصار قوم باقی بماند. نبوت در انحصار یهود است و انبیای غیر اسرائیلی فاقد سلامت هستند. روز جزا روز انتقام از دشمنان یهود است و بنی اسرائیل به مثیاق با یهوه مخصوص شدهاند تا به ارض موعود برسند. حاصل آنکه در تعلیم و تربیت یهود، هدف بر ایجاد هویت قومی متمرکز است و تربیت سیاسی و اجتماعی بر حفظ خود و کسب قدرت پنهان برای تحقق آرمان برگزیدگی استوار است، و مهمتر از همه، چهره مخدوش شخصیتهای الگویی در تعلیم و تربیت یهود است که تلاشی نیز برای توجیه و اصلاح آن توسط علما انجام نمیشود.
آموزش و پرورش,آیین یهود,برگزیدگی,تاریخ
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17431.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17431_676a8c5e61ecafa87ae33033fbd894cf.pdf
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
34
1
2004
06
21
مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان
FA
وحید زارع
گاوگانی
38357259
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان و جست و جوی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در زمینه ارتباط انسان با خداوند، خویش، خلق، و طبیعت است. به همین منظور، با استفاده از روش پژوهش، تحلیل محتوا در 283 داستان برگزیده کودکان که طی سالهای 1358، 1378 تالیف و توسط 8 مرکز و سازمان دولتی و غیر دولتی به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده و جایزه گرفتهاند. گروههای سنی، شامل ج (8-9 سال) ج (9-15 سال) و د (12-15 سال) است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در قرآن 1/39 درصد مفاهیم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خویش، 2/17 درصد ارتباط فرد با خلق، 7/6 درصد ارتباط فرد با طبیعت تعلق یافته است. در داستانهای کودکان 4/19 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 2/42 درصد به ارتباط فرد با خویش، 8/32 درصد ارتباط فرد با خلق، 5/5 درصد به ارتباط فرد با طبیعت اختصاص داشته است.
ادبیات,اسلام,داستان,قرآن,کودکان و نوجوانوان,مفاهیم اخلاقی,مفاهیم تربیتی
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17432.html
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17432_8c90f6ebc8bedcf742fe58e7c9c7ef75.pdf