per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12929
رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در
دانشگاههای علوم پزشکی
عباس بازرگان
48348774
1
جلیل فتح آبادی
49772571
2
بهرام عین الهی
18557153
3
در دو دهه اخیر اغلب کشورها برای ارتقای کیفیت آموزش عالی کوشش های ویژه ای به عمل آورده اند. در انجام این امر از رویکردهای ارزیابی(ارزشیابی)استفاده کرده اند. در میان رویکردهای گوناگون که برای این منظور وجود دارند‘ارزیابی درونی دارای ویژگی هایی است که میتواند برای ارتقای مستمر کیفیت به کار برده شود.در نظام آموزش عالی ایران در سال 1375 یک طرح ارزیابی درونی به طور آزمایشی در شش گروه آموزشی در سه دانشگاه علوم پزشکی به اجرا درآمد.براساس داده های حاصل از طرح یاد شده‘در این مقاله ابتدا چارچوب نظری ارزیابی درونی و سپس ضرورت استفاده از آن بیان میشود.پس از آن با تحلیل داده های حاصل از اجرای آزمایشی ارزیابی درونی‘رویکرد مناسب این نوع ارزیابی در دانشگاههای علوم پزشکی عرضه میشود.سرانجام چگونگی کاربرد آن در نظام آموزش عالی کشور مورد بحث قرار میگیرد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12929_0f13c68274009e4461b06cb489fca6d9.pdf
آموزش پزشکی
آموزش عالی
ارزشیابی
کیفیت ارزیابی درونی
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12930
ارزیابی هوش گروهی از کودکان آذری با مقیاس های گوداینف-هریس و
ماتریس های پیشرونده ریون
سیما شهیم
52879538
1
فیروزه سپهریان
f_sepehrian@yahoo.com
2
هدف از پژوهش حاضر که روی 133 کودک دختر و پسر دوزبانه آذری در کلاس های اول و دوم ابتدایی در ارومیه با استفاده از دومقیاس غیر کلامی ماتریسهای پیشرونده ریون و گوداینف-هریس انجام گرفت‘بررسی رابطه هوشبهر هریک از آزمونهای فوق با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تعیین توان پیش بین این دو متغیر در تعامل با متغیر میزان تحصیلات والدین به منظور پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با روش آماری رگرسیون چند متغیری بود. همچنین تأثیر میزان تحصیلات والدین به عنوان عامل فرهنگی بر نمرات آزمودنی ها و تأثیر جنسیت بر نمرات آنها از اهداف دیگر این پژوهش بود.
نتایج نمودار این واقعیت است که نمرات این دو مقیاس پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به طور کلی نیست وتنها مقیاس ریون در گروه دختران پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است .به علاوه تفاوت های یافت شده بین عملکرد دختران و پسران در دو مقیاس و تفاوت بین میانگین هوشبهر گروههای مختلف براساس میزان تحصیلات والدین معرف فرهنگ وابستگی دو مقیاس است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12930_88d076586bee85b82cfffd1505c12504.pdf
پیشرفت تحصیلی
گوداینف-هریس
ماتریس پیشرونده ریون
هوشبهر
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12931
ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاههای تربیت مدرس‘تهران‘وعلوم پزشکی ایران(سالهای1365-1373)
طاهره علومی
41974889
1
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاههای تربیت مدرس ‘تهران و علوم پزشکی ایران صورت پذیرفت.
اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه به 26 نفر از مدرسان و مطالعه مستقیم 158 پایان نامه در کتابخانه دانشکده ها گرد آوری شد‘سپس اطلاعات به دست آمده از جهات زیر مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفت :تعداد پایان نامه ها برحسب زمینه موضوعی‘وانطباق آنها با گرایش های چهارگانه در هر یک از گروههای کتابداری‘به کارگیری روش تحقیق در تهیه پایان نامه ها؛میزان منابع مورد استفاده و تازگی آنها؛مرتبه راهنمایان و مشاوران پایان نامه ها.
نتایج نشان داد 13 درصد پایان نامه ها استاد راهنما در رشته کتابداری نداشته اند و منابع مورد استفاده قدیمی بوده است . پراکندگی موضوعی پایان نامه ها نیز نشان میدهد که انتخاب موضوع غالباً نه براساس نیاز و یا مسائل ومشکلات کتابداری و اطلاع رسانی کشور بوده‘بلکه بر مبنای گرایش های ارائه شده در گروهها و سلیقه ای است . رعایت روش تحقیق در پایان نامه های فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران همواره مد نظر قرار گرفته است .
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12931_4d505b2e0a4699dcc8be67cbb6b3e704.pdf
اطلاع رسانی
پایان نامه
کتابداری
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12932
بررسی نقش اختلالات شخصیت در درمان بیماران مبتلا به اختلالات تغذیه
محمدعلی بشارت
besharat@ut.ac.ir
1
وجود همزمان دو یا چنداختلال روانشناختی(همبودی)یک پدیده بالینی شناخته شده است .بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات تغذیه همزمان از اختلالات شخصیت رنج می برند. شناخت ماهیت ارتباط اختلالات شخصیت و تغذیه به دلیل استلزام ها و راه کارهای نظری و درمانی آن بسیار مهم است .هدف پژوهش حاضر بررسی همبودی اختلالات شخصیت و تغذیه وتأثیر اختلالات شخصیت بر نتایج درمان بیماران مبتلا به اختلالات تغذیه است . این پژوهش در درمانگاه اختلالات تغذیه بیمارستان روانی مادزلی لندن و بخش روان درمانی موسسه روانپزشکی دانشگاه لندن در مورد 58 بیمار مبتلا به اختلال تغذیه انجام شده است.پس از بررسیهای گسترده بالینی و تشخیصی در مرحله پیش درمانی‘آزمودنی ها به صورت تصادفی در چهار گروه درمانی جایگزین شدند.نتایج نشان داد که 5/46 درصد آزمودنی ها علاوه بر اختلال تغذیه از یک اختلال شخصیتی رنج می بردند.بیماران مبتلا به اختلال پرخوری بیش از بیماران مبتلا به اختلال بی اشتهایی اختلال شخصیت هیستریکی با بیماری پرخوری در ارتباط بود؛واختلال شخصیت با نتایج درمانی ضعیف تر همبستگی داشت .
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12932_5e6608ecc5b6df17008888621536b7cb.pdf
اختلالات تغذیه
اختلال بی اشتهایی
اختلال پرخوری
اختلال شخصیت
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12933
مقایسه هوش غیرکلامی دانش آموزان ناشنوا و شنوا در گروههای سنی شش‘نه و
دوازده سال
احمدبه پژوه
37346847
1
محمود صالحی
36238624
2
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه هوش غیرکلامی دانش آموزان پسرشنوا و ناشنوا (ناشنوای شدید و عمیق)مدارس استثنایی و عادی شهر اصفهان در گروههای سنی 6‘9 و 12سال انجام شد.برای انتخاب گروههای نمونه‘به طریق خوشه ای تصادفی‘60نفر دانش آموز ناشنوای عمیق‘60نفردانش آموز ناشنوای شدید و 60نفر دانش آموز شنوا (عادی)در گروههای سنی مذکور انتخاب شدند.در این مطالعه جهت سنجش هوش غیر کلامی دانش آموزان از مقیاس عملکرد بین المللی لیتر و آزمون نقاشی آدمک گودایناف استفاده شد.جهت تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه واز آزمون پی گیری شفه جهت مقایسه تفاوت میانگین ها استفاده شد ونتایج زیر به دست آمد:الف)در گروه سنی شش سال بین دانش آموزان شنوا و ناشنوای شدید و عمیق اگر چه در نمرات هوشی آنها تفاوتهای اندکی به نفع دانش آموزان شنوا مشاهده گردید ‘این تفاوت ها معنادار نبودند؛ب)در گروههای سنی نه و دوازده سال بین دانش آموزان شنوا با دانش آموزان ناشنوای شدید ونیز دانش آموزان شنوا با دانش آموزان ناشنوای عمیق به نفع دانش آموزان شنوا در هر دو آزمون تفاوتها معناداربودند؛ج) در دو گروه سنی نه سال و دوازده سال بین دو گروه دانش آموزان ناشنوای عمیق وناشنوای شدید تفاوت معناداری مشاهده نشد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12933_9a7896738999692d1fe550883caf918e.pdf
آزمون نقاشی آدمک گودایناف
دانش آموزان ناشنوا
مقیاس عملکرد بین المللی لیتر
هوش غیرکلامی
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12934
بررسی عوامل آسیب زا درمدارس شهر تهران
زهرا بازرگان
51169922
1
محمدعلی گودرزی
74561335
2
هدف پژوهش حاضر شناسایی تنوع و فراوانی آسیبهای وارده به فضا و تجهیزات مدارس و عوامل مؤثر بر آسیبهاست . گروه نمونه مشتمل بر 962 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقاطع سه گانه تحصیلی و 354 نفر از اولیای مدارس است . ابزار جمع آوری اطلاعات عبارتنداز دو پرسشنامه رفتاری ویک فرم مشاهده فنی معماری.نتایج نشان میدهد که از نظر دانش آموزان عوامل فنی-معماری ‘ خصوصیات دانش آموزان و عوامل مربوط به مدرسه در آسیب رسانی به مدرسه مؤثرترند.بین میزان آسیب رسانی با مقاطع تحصیلی ارتباط معناداری وجوددارد به این صورت که با بالارفتن سن دانش آموزان وارتقای مقاطع تحصیلی میزان آسیب به فضا و تجهیزات هم افزایش می یابد.براساس این تحقیق عامل جنسیت نقشی در میزان آسیب رسانی به مدرسه ندارد.نتایج همچنین نشان میدهد که مدارس کمتر در مجاورت فضاهای فرهنگی یا فضای سبز واقع شده اند‘وضعیت نگهداری نیمی از مدارس درحد مطلوب نیست .در پایان با دسته بندی مهم ترین ضوابط و اصول معماری در طراحی‘ساخت‘تجهیز و نگهداری مدارس پیشنهاداتی برای ایجاد محیطی امن و مطلوب برای یادگیری ارائه شده است.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12934_9751e3e6af6033fbea4a24bbef6ed10a.pdf
آسیب رسانی
پرخاشگری
معماری مدرسه
نگهداری مدرسه
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12935
دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی:بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی
بهرام جوکار
21669356
1
سیامک سامانی
48963295
2
محبوبه فولادچنگ
63823679
3
اصطلاح نظریه ذهن در سال 1978 توسط پریماک ودروف مطرح شد.این اصطلاح نشانگر توانایی فرد دراستناد حالت های ذهنی خود و دیگران است .پژوهش های موجود در زمینه نظریه ذهن‘حاکی از آن است که کودکان پیش دبستانی نظرات و حالت های ذهنی (دیدگاههای)دیگران را درک میکنند و برخلاف آنچه پیاژه میگوید"خودمحور"نیستند.هدف از این مطالعه نیز بررسی ومقایسه دیدگاه گیری درون فردی وبین فردی در کودکان پیش دبستانی است .گروه نمونه مورد مطالعه شامل 70 کودک دختر وپسر پیش دبستانی در سه گروه سنی بود که توسط آزمونگران به صورت انفرادی و براساس سه نوع تکلیف مورد آزمون قرار گرفتند(خانه عروسکها‘آب نبات و مهره ها).نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که توانایی کودک در دیدگاه گیری وابسته به نوع تکلیف است و این تکالیف هرچه با تجارب روزمره کودک هماهنگی بیشتری داشته باشد.احتمال درک دیدگاه دیگران از سوی کودک محتمل تر خواهد بود.همچنین در فرآیند رشد توانایی دیدگاه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان دوره پیش دبستانی خود محور نیستند و میتوانند دیدگاههای دیگران را درک کنند.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12935_455f805372cea5d9d0c85171fffa089b.pdf
دیدگاه گیری درون/بین فردی
کودکان پیش دبستانی
نظریه ذهن
per
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
1025-2835
2000-11-21
5
2
12936
فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه جان هنری نیومن
فاطمه زیبا کلام
95818975
1
در هرنظام آموزشی موفق مهم ترین مسئله انتخاب ارزشها‘اهداف وفلسفه ایی منسجم است . علت اهمیت این مسائل این است که هر نظام آموزشی به نوعی درصدد تربیت انسان آرمانی است وبدون نظام ارزشی وداشتن اهداف تربیت چنین انسانی ممکن نیست .
انسان آرمانی محصول فلسفه تربیتی کمونیستی در جهت هدف کلی این فلسفه که جامعه بی طبقه است تربیت میشود و نیز ارزشها و ضدارزشهایش براساس همین مکتب واز طریق آموزش و پرورش در وی نهادینه میشود.لذا عدم شناخت فلسفه تربیتی حاکم ‘ به منزله نداشتن تصویر از انسانی است که مدعی پرورش او هستیم.عدم شناخت یا اساساً ندانستن اهمیت مکتب فلسفی که باید از آن پیروی شود‘باعث ازهم پاشیدگی و پریشانی کل نظام آموزشی از ابتدایی تا دانشگاهی میشود.لذا شناخت فیلسوفان آموزش و پرورش باید یکی از اصلی ترین کارهای متخصصان هر نظامی باشد.هدف این مقاله معرفی جان هنری نیومن بزرگترین فیلسوف مدافع لیبرالیسم آموزشی میباشد.دلیل انتخاب نیومن ومکتب مورد دفاع وی این است که انسان آرمانی وی انسانی است که از راه تعلیم وتربیت به هوشمندی و بصیرت‘روشن فکری و شکوفایی عقلی به نحوی دست می یابد که برای همیشه در وی ماندگاراست ودر حقیقت ملکه روح وی میشود.بررسی ونقد افکار این اندیشمند میتواند در راستای انتخاب ارزشها بسیار آموزنده و ارزنده باشد.
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12936_d107dc460e870e77e691c2cb2a935a1d.pdf
آموزشی
جان هنری نیومن
فلسفه آموزش و پرورش
لیبرالیسم