@article { author = {صمدی, معصومه}, title = {بررسی خود تنظیمی یادگیری دانش‌آموزان و والدین: مطالعه نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {34}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش‌آموزان و خود تنظیمی والدین آنها با توجه به نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی است. به همین منظور، تعداد 120 دانش‌آموزان دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند و با پاسخگویی به پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش‌آموز و خود تنظیمی والدین، ادراک خود را از راهبردهای خود تنظیمی و خود تنظیم‌گری والدینشان نشان دادند. از معدل تحصیلی آنان نیز به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده گردید داده‌های حاصل شده با آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان قوی و متوسط با دانش‌آموزان ضعیف و همینطور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدین دانش‌آموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف تفاوت معنی‌داری وجود دارد.}, keywords = {جنسیت,خودتنظیمی والدین,راهبردهای خود تنظیمی,عملکرد تحصیلی,یادگیری}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17430.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17430_be1906102932b4e65905708db23e9d72.pdf} }