@article { author = {بشارت, محمدعلی}, title = {بررسی رابطه کمال گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش آموزان}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {34}, number = {1}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین واضطراب امتحان دانش؟ آموزان است. چهارصد و بیست ودو دانش آموز (237 دختر و 205 پسر) کلاس سوم نظری رشته علوم انسانی با تکمیل مقیاس اضطراب امتحان و 386 نفر از والدین آنها (212 مادر و 174 پدر) با تکمیل مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی، در این پژوهش شکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمال گرایی مثبت والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی منفی و بین کمال گرایی منفی والدین و اضطراب امتحان فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. کمال گرایی مثبت والدین از طریق انتظارات واقع بینانه و مطابق با امکانات و محدودیت های فرزندان، تقویت عزت نفس فرزندان و سبک تعاملی مثبت والدین – فرزندان، کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان را توجیه می کند. کمال گرایی منفی والدین، برعکس، از طریق انتظارات یر واقع بینانه و معمولا فراتر از امکانات و تواناییهای تضعیف عزت نفس و سبک تعاملی تعارضی والین – فرزندان، با افزایش اضطراب امتحان در ارتباط قرار می گیرد.}, keywords = {اضطراب امتحان,دانش آموزان,روابط موضوعی,کمال گرایی مثبت,کمال گرایی منفی,والدین}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_17424_6b3c128de8190164fbc6d00b20c6cd22.pdf} }