@article { author = {درانی, دکتر کمال}, title = {درآمدی به نقش هویت فرهنگی در نظام جدید آموزشی}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در حالیکه انسان دوره جدید در غرب با توسعه حیات تکنولوژیک خود بر قلمرو تصرفاتش می افزاید‘ به همان نسبت فزونی و توسعه سیطره‘ دچار بحران فرهنگی است. این بحران اکنون بیش از غرب جهان سوم را تهدید می کند و رفع آن جز با تحقق هویت فرهنگی حاصل نخواهد شد. هویتی که با رجوع به اصل و تجدید عهد تکوین می یابد و انقلاب اسلامی جلوه ای از این تجدید عهد است.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15005.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15005_44fbe473fb44b1d481590695b6ee09c9.pdf} } @article { author = {ساروخانی, دکتر باقر}, title = {روش تأویل و کاربرد آن در علوم انسانی}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {توسعه علوم انسانی و بسط مباحث درباب روش این علوم منجر به پیدایی روشهای مختلف پژوهش و تحقیق در این حوزه شده است. از متأخرترین روشهای جدید در مطالعه رفتار انسانی‘ منطق هرمنوتیک یا روش تأویل و تفهم است که پس از بروز بحران و برخی مشکلات و انتقاد از روشهای اصالت تجربه (Amprism) و مذهب تحصلی (Postitivism) در زمینه مطالعه رفتار انسانی تکوین یافته است. در این مقاله اصول و مبانی و نتایج مثبت و مشکلات این روش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15006.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15006_74454dec56d8ab810d9e5989d0cb3cd1.pdf} } @article { author = {پرست, خسرو باقری نوع}, title = {درآمدی به انقیاد فرهنگی در روانشناسی معاصر}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هریک از شاخه های دانش بشری در بستر فرهنگی ویژه ای پدید می آید و می بالد. از این رو غالباً یافته های دانش‘ به فضای خاص فرهنگی خویش بسته و وابسته است و نمی توان آن را به ورای آن تعمیم داد. روانشناسی معاصر نیز به عنوان یک علم‘ زادگاه فرهنگی معینی دارد و از مایه های آن ارتزاق کرده است. نوشته حاضر‘ بررسی کوتاهی است در نشان دادن برخی از این گونه انقیادهای فرهنگی در نظریه های روانشناسی و روانکاوی از قبیل: نظریه فروید‘ رفتارگرایی واتسون و اسکینر‘ نظریه گشتالت و نظریه پیاژه.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15007.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15007_fa939224f2f2278ef291a9a804422266.pdf} } @article { author = {مددپور, محمد}, title = {خودآگاهی تاریخی نسبت به انشقاق و وحدت نظر و عمل در دو حوزه دین و فلسفه}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {یکی از مباحث بنیادی تاریخ فلسفه و حکمت علمی و از آنجا فلسفه اخلاق پرسش تاریخی نسبت میان نظر و عمل است. انشقاق و وحدت این دو همواره نشانه گرایش نوع تفکر و تلقی بشر نسبت به کل عالم بوده است. این بحث اکنون در قول به جدایی امور تحصلی و تحققی از امور دستوری و معیاری و به عبارت دیگر جدائی امور اخلاقی از امور علمی‘ و ارزشی از دانشی ظاهر شده است در حالیکه از نظرگاه دینی مرزی میان دانش و ارزش وجود ندارد و هردانشی بار ارزشی واثر وضعی خود را داراست. مقاله حاضر بحثی است اجمالی درباب تباین دو وجهه نظر دینی و فلسفی در این مسئله اساسی تاریخ تفکر.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15008.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15008_f8a2f50b05646c700e13d7f328e4807c.pdf} } @article { author = {خرازی, دکتر علی نقی}, title = {روند روانشناسی تربیتی در ژاپن}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {توسعه روزافزون اقتصادی و صنعتی ژاپن با پیشرفت علوم انسانی‘ خاصه علوم تربیتی همراه بوده است. چنانکه آمار نشان می دهد درصد قابل توجهی از دانشجویان ژاپنی در رشته های علوم انسانی به تحصیل اشتغال دارند. به تناسب این موقعیت در سالهای اخیر در زمینه مطالعات روانشناسی تربیتی ژاپن شاهد تحقیقات گسترده ای بوده است. مقاله حاضر گزارشی است از این تلاشها و تحقیقات.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15009.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15009_5dc6c47a60b9d67ef5a25fe5d8d7a2c6.pdf} } @article { author = {قاضی, دکتر قاسم}, title = {حقوق کودکان در ایران و جهان}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مشکلات ناشی از استثمار کودکان و رنجهای این نسل موجب گردیده است سازمان ملل متحدد در مقام تصویب اعلامیه ای به نام اعلامیه حقوق کودک برآید در پی این اقدام انجمن بین المللی روانشناسی آموزشگاهی ایران پس از 20 سال به تهیه و تصویب اعلامیه حقوق روانی کودک اهتمام ورزید. اکنون پس از تصویب اعلامیه حقوق روانی کودک‘ عملاً کشورهای جهان سعی جدی در جهت حفظ حقوق کودک اقدام نکرده اند‘ و این مسئله در جنگ تحمیلی و کشتار هزاران کودک کرد عراقی به وضوح مشاهده شد. مقاله حاضر‘ نوشته ای است جهت آشنایی هرچه بیشتر با میثاق حقوق کودک و شرحی اجمالی از آنچه تاکنون پیرامون این میثاق رخ داده است.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15010.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15010_ab6fdafaa477e109dced0afac024a08b.pdf} } @article { author = {ضرابی, ساسان}, title = {چند نکته درباره فرهنگ علوم رفتاری}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {روانشناسی علمی به مثابه علم جدیدی که سابقه ای طولانی در عرصه علم ندارد در مسیر انتقال و ترجمه نیاز به اصطلاحات و واژه های مناسب و معادل در زبان فارسی پیدا می کند. فرهنگ علوم رفتاری تلاشی است در جهت یافتن معادلها و تعاریف مناسب برای واژه های این علم جدید و علوم مرتبط با آن نظیر علوم تربیتی‘ مقاله حاضر سعی دارد با نقد و ارزیابی از این کتاب به رفع اشکالات موجود در آن در چاپهای آتی کمک نماید.}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15011.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15011_b45bfa2bac3a3bcc81215712495395f4.pdf} } @article { author = {پناه, دکتر سیمین دخت جهان}, title = {معرفی شش کتاب در زمینه آموزش و پرورش}, journal = {مجله روان شناسی و علوم تربیتی}, volume = {1-4}, number = {0}, pages = {-}, year = {1991}, publisher = {دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی}, issn = {1025-2835}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15012.html}, eprint = {https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15012_1b4c6bf13e4b7c8ddb1071f87cb7ca3f.pdf} }