درآمدی به نقش هویت فرهنگی در نظام جدید آموزشی
دکتر کمال
درانی
author
text
article
1991
per
در حالیکه انسان دوره جدید در غرب با توسعه حیات تکنولوژیک خود بر قلمرو تصرفاتش می افزاید‘ به همان نسبت فزونی و توسعه سیطره‘ دچار بحران فرهنگی است. این بحران اکنون بیش از غرب جهان سوم را تهدید می کند و رفع آن جز با تحقق هویت فرهنگی حاصل نخواهد شد. هویتی که با رجوع به اصل و تجدید عهد تکوین می یابد و انقلاب اسلامی جلوه ای از این تجدید عهد است.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15005_44fbe473fb44b1d481590695b6ee09c9.pdf
روش تأویل و کاربرد آن در علوم انسانی
دکتر باقر
ساروخانی
author
text
article
1991
per
توسعه علوم انسانی و بسط مباحث درباب روش این علوم منجر به پیدایی روشهای مختلف پژوهش و تحقیق در این حوزه شده است. از متأخرترین روشهای جدید در مطالعه رفتار انسانی‘ منطق هرمنوتیک یا روش تأویل و تفهم است که پس از بروز بحران و برخی مشکلات و انتقاد از روشهای اصالت تجربه (Amprism) و مذهب تحصلی (Postitivism) در زمینه مطالعه رفتار انسانی تکوین یافته است. در این مقاله اصول و مبانی و نتایج مثبت و مشکلات این روش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15006_74454dec56d8ab810d9e5989d0cb3cd1.pdf
درآمدی به انقیاد فرهنگی در روانشناسی معاصر
خسرو باقری نوع
پرست
author
text
article
1991
per
هریک از شاخه های دانش بشری در بستر فرهنگی ویژه ای پدید می آید و می بالد. از این رو غالباً یافته های دانش‘ به فضای خاص فرهنگی خویش بسته و وابسته است و نمی توان آن را به ورای آن تعمیم داد. روانشناسی معاصر نیز به عنوان یک علم‘ زادگاه فرهنگی معینی دارد و از مایه های آن ارتزاق کرده است. نوشته حاضر‘ بررسی کوتاهی است در نشان دادن برخی از این گونه انقیادهای فرهنگی در نظریه های روانشناسی و روانکاوی از قبیل: نظریه فروید‘ رفتارگرایی واتسون و اسکینر‘ نظریه گشتالت و نظریه پیاژه.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15007_fa939224f2f2278ef291a9a804422266.pdf
خودآگاهی تاریخی نسبت به انشقاق و وحدت نظر و عمل در دو حوزه دین و فلسفه
محمد
مددپور
author
text
article
1991
per
یکی از مباحث بنیادی تاریخ فلسفه و حکمت علمی و از آنجا فلسفه اخلاق پرسش تاریخی نسبت میان نظر و عمل است. انشقاق و وحدت این دو همواره نشانه گرایش نوع تفکر و تلقی بشر نسبت به کل عالم بوده است. این بحث اکنون در قول به جدایی امور تحصلی و تحققی از امور دستوری و معیاری و به عبارت دیگر جدائی امور اخلاقی از امور علمی‘ و ارزشی از دانشی ظاهر شده است در حالیکه از نظرگاه دینی مرزی میان دانش و ارزش وجود ندارد و هردانشی بار ارزشی واثر وضعی خود را داراست. مقاله حاضر بحثی است اجمالی درباب تباین دو وجهه نظر دینی و فلسفی در این مسئله اساسی تاریخ تفکر.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15008_f8a2f50b05646c700e13d7f328e4807c.pdf
روند روانشناسی تربیتی در ژاپن
دکتر علی نقی
خرازی
author
text
article
1991
per
توسعه روزافزون اقتصادی و صنعتی ژاپن با پیشرفت علوم انسانی‘ خاصه علوم تربیتی همراه بوده است. چنانکه آمار نشان می دهد درصد قابل توجهی از دانشجویان ژاپنی در رشته های علوم انسانی به تحصیل اشتغال دارند. به تناسب این موقعیت در سالهای اخیر در زمینه مطالعات روانشناسی تربیتی ژاپن شاهد تحقیقات گسترده ای بوده است. مقاله حاضر گزارشی است از این تلاشها و تحقیقات.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15009_5dc6c47a60b9d67ef5a25fe5d8d7a2c6.pdf
حقوق کودکان در ایران و جهان
دکتر قاسم
قاضی
author
text
article
1991
per
مشکلات ناشی از استثمار کودکان و رنجهای این نسل موجب گردیده است سازمان ملل متحدد در مقام تصویب اعلامیه ای به نام اعلامیه حقوق کودک برآید در پی این اقدام انجمن بین المللی روانشناسی آموزشگاهی ایران پس از 20 سال به تهیه و تصویب اعلامیه حقوق روانی کودک اهتمام ورزید. اکنون پس از تصویب اعلامیه حقوق روانی کودک‘ عملاً کشورهای جهان سعی جدی در جهت حفظ حقوق کودک اقدام نکرده اند‘ و این مسئله در جنگ تحمیلی و کشتار هزاران کودک کرد عراقی به وضوح مشاهده شد. مقاله حاضر‘ نوشته ای است جهت آشنایی هرچه بیشتر با میثاق حقوق کودک و شرحی اجمالی از آنچه تاکنون پیرامون این میثاق رخ داده است.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15010_ab6fdafaa477e109dced0afac024a08b.pdf
چند نکته درباره فرهنگ علوم رفتاری
ساسان
ضرابی
author
text
article
1991
per
روانشناسی علمی به مثابه علم جدیدی که سابقه ای طولانی در عرصه علم ندارد در مسیر انتقال و ترجمه نیاز به اصطلاحات و واژه های مناسب و معادل در زبان فارسی پیدا می کند. فرهنگ علوم رفتاری تلاشی است در جهت یافتن معادلها و تعاریف مناسب برای واژه های این علم جدید و علوم مرتبط با آن نظیر علوم تربیتی‘ مقاله حاضر سعی دارد با نقد و ارزیابی از این کتاب به رفع اشکالات موجود در آن در چاپهای آتی کمک نماید.
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15011_b45bfa2bac3a3bcc81215712495395f4.pdf
معرفی شش کتاب در زمینه آموزش و پرورش
دکتر سیمین دخت جهان
پناه
author
text
article
1991
per
مجله روان شناسی و علوم تربیتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
1025-2835
1-4
v.
0
no.
1991
https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_15012_1b4c6bf13e4b7c8ddb1071f87cb7ca3f.pdf